Akka - nytt ekologiskt mjukt tunnbröd

Akka - nytt ekologiskt mjukt tunnbröd

Akka Ekologiskt Mjukt Tunnbröd

Ett naturligt steg på resan mot en hållbar matförsörjning, där vi på Polarbröd vill erbjuda
största möjliga brödnjutning med minsta möjliga resursanvändning.

Polarbröd har länge arbetat målinriktat med att baka bröd som är hållbart i alla led, och där Akka är ännu ett steg framåt. Det nya mjuka tunnbrödet är ekologiskt certifierat enligt EUs och Kravs riktlinjer och bakas utan konserveringsmedel, precis som allt Polarbröd.

– Akka är ett ekologiskt alternativ inom kategorin mjukt tunnbröd, och lever upp till Polarbröds målsättning att erbjuda brödnjutning som också tar hänsyn till vår miljö och våra resurser, säger Maria Eriksson, produktchef på Polarbröd.

Det nya ekologiska mjuka tunnbrödet tillhör en produktkategori som blir allt mer efterfrågad hos konsumenterna. I en undersökning* från augusti 2015, genomförd av Demoskop på uppdrag av Livsmedelsindustrierna, framgår att 23 procent av de tillfrågade anser att en av de två viktigaste faktorerna då man handlar mat är att produkten är ekologisk.

Satsningen på hållbara råvaror överensstämmer med Polarbröds mål om att 2022 nå en uthållig matförsörjning som omfattar hela kedjan: råvara, produktion, energiförsörjning, förpackning och transport.

– Vi har redan kommit en bra bit på väg. Nyligen har vi investerat i fyra egna vindkraftverk som idag producerar motsvarande mängd el som våra bagerier använder, säger Carina Zolland, informationschef på Polarbröd.

Akka Ekologiskt Tunnbröd skyddas av en påse tillverkad av 85 procent förnybara råvaror, bestående av framför allt restprodukter från sockerrör. Till butikerna transporteras Akka, precis som övriga Polarbrödsprodukter så hållbart som möjligt. Bland annat med tåg och med lastbilar som drivs med förnybara drivmedel.

Akka Ekologiskt Tunnbröd finns tillgängligt i brödhyllan från vecka 38, och är ett bröd som gör precis lika gott som det smakar.

Läs gärna mer om Polarbröds hållbarhetssatsning på www.polarbrod.se

Maria Eriksson, produktchef, maria.eriksson@polarbrod.se, telefon 010-450 60 07

Carina Zolland, informationschef, carina.zolland@polarbröd.se, telefon 010-450 60 31

*Rapport ”Hälsosam mat och dieter”, Livsmedelsföretagen augusti 2015. www.li.se

Om Polarbröd

Polarbröd är ett familjeföretag med hundraåriga traditioner i norrländsk brödkultur. Under de 43 år företaget funnits har det vuxit från ett litet familjebageri till Sveriges tredje största producent av matbröd, med 353 anställda. 2014 omsatte företaget 789 miljoner kronor och bakade drygt 37 000 ton bröd på de tre Polarbagerierna i Älvsbyn, Bredbyn och Omne.