Polarbröd gästar Industrin tar matchen

Polarbröd gästar Industrin tar matchen

Almedalsveckan i Visby är årets största samlingsplats för beslutsfattare och opinionsbildare. Men Sverige stannar inte för det, samtidigt som debatter och diskussioner om Sveriges framtid pågår rullar industrin för fullt runt om i hela Sverige. Det uppmärksammar Industrin tar matchen genom en digital utställning som låter Almedalsbesökarna ta del av industriföretagens berättelser.

Under vinjetten ”Samtidigt i” har Lennart Ekdal, journalist med bakgrund på TV4, besökt företag i hela landet på uppdrag av Industrin tar matchen. Ett av företagen han har besökt är Polarbröd. Johan Granberg, inköps- och logistikchef, berättar för Lennart Ekdal om hur företaget bidrar till samhället och om vilka utmaningar de ser framöver. Du kan se filmen här.

– Vi vill sätta fokus på industrin stora betydelse, uppmärksamma hur viktig den är både för landetsorten och storstan. Det är lätt att tro att industriföretagen bara är viktiga för orten där de verkar, men väldig många arbetstillfällen i större städer är beroende av att det finns en industriproduktion i botten, dessutom bidrar industriföretagen och deras anställda med skatteintäkter som finansierar stora delar av välfärden, säger Magnus Huss, förbundsdirektör IKEM – Innovations- och kemiindustrierna.

Intervjufilmerna om industrin kommer även att visas som en digital utställning under Almedalsveckan. Måndag, tisdag och onsdag arrangeras även seminarier som går lite mer på djupet i någon av de frågor som är avgörande för industriföretagens konkurrenskraft. Samtalen leds av Lennart Ekdal.

Industrin tar matchens seminarier i Almedalen, Visby:
2 juli 11:45 - 12:50 – Handel med världen
3 juli 11:45 - 12:50 – Kompetensförsörjning för framgång
4 juli 11:45 - 12:50 – Hållbarhet – mer industri ger bättre miljö
Plats: Industriområdet, S:t Hansgatan 18/Trappgränd

Hela programmet för Industriområdet hittar du på: www.industrintarmatchen.se/almedalen

Om Industrin tar matchen
Initiativtagare till Industrin tar matchen är en rad industriorganisationerna inom Svenskt Näringsliv:
Teknikföretagen, IKEM - Innovations- och kemiindustrierna, Industriarbetsgivarna, Jernkontoret, SveMin, Skogsindustrierna, Livsmedelsföretagen, Byggnadsämnesförbundet, Grafiska Företagen, Skogs- och Lantarbetsgivareförbundet, TEKO - Sveriges Textil- och Modeföretag, Trä- och Möbelföretagen och EFA i samarbete med Svensk Energi.

Polarbröd är ett familjeföretag med hundraåriga traditioner i norrländsk brödkultur. Under de 46 år det moderna företaget funnits har det vuxit från ett litet familjebageri till Sveriges tredje största producent av matbröd. 2017 omsatte Polarbröd 885 miljoner kronor och bakade drygt 40 000 ton bröd med hjälp av 346 medarbetare.

Polarbröds huvudkontor och största bageri ligger i Älvsbyn. I Bredbyn bakas mjukt och hårt tunnbröd i världens största tunnbrödsbageri. I Umeå finns ett kommunikationskontor och här verkar huvudägarna Karin Bodin och Anna Borgeryd. Utöver brödverksamheten finns även energibolaget Polarkraft AB i koncernen som från hösten 2014 producerar vindel för koncernens behov. Polarbröd är självförsörjande på förnybar energi och vill vara en positiv kraft för omgivningen i omställningen mot en uthållig försörjning.

Utstickarpriset

Familjeföretaget Polarbröd drivs av femte generationen bagarbarn och vill verka i många generationer framöver. Begreppet utstickare är tätt kopplat till Polarbröds verksamhet och används flitigt i Polarbröds bagerier. Sedan 2012 delar Polarbröd ut Utstickarpriset. Utstickarpriset är ett erkännande av modiga människor som går sin egen väg och som visar hänsyn och handlingskraft, nytänkande och uthållighet.