Cindy Kite om utmaningen att ställa om till full hållbarhet på råvarusidan

Polarbröd i Almedalen - Så säkrar vi matförsörjningen i framtiden

Maten är helt oumbärlig, och samtidigt representerar jordbruket idag den enskilt största påverkan vi har på klimatet och miljön. Det handlar om vad vi äter, inte bara vad vi producerar. Så hur säkrar vi framtidens mat? Denna fråga diskuterade Polarbröd med en inbjuden panel inför en fullsatt seminarielokal.

- För oss på Polarbröd är Almedalen en utmärkt arena att på kort tid möta många människor och utbyta idéer, säger Karin Bodin vd Polarbröd. Vårt seminarium i år handlade om hur vi ska lösa en av de viktigaste frågorna för planeten - uthållig matförsörjning. Vi måste förändra vårt beteende, förändra vår kost och äta mer plantbaserad mat, men vi måste också lösa odlingsfrågan.

- Av alla områden som Polarbröd arbetar med, för att ställa om till full hållbarhet, är råvarorna det mest utmanade, säger Karin Bodin Vd Polarbröd. Vi behöver en strategisk ansats för att kunna ställa om till ett hållbart jordbruk, där ekologiskt inte är hela lösningen.

Medverkade:

• Johan Kuylenstierna, Chef för Stockholm Environment Institut och adjungerad professor vid Stockholms universitet modererar samtalet.
  • Kristina Yngwe (c) vice ordförande i Riksdagens miljö- och jordbruksutskott
  • Johanna Sandahl, ordförande Svenska Naturskyddsföreningen,
  • Åsa Lindestam, (s) riksdagsledamot, vice ordförande Försvarsutskottet
  • Artur Granstedt, docent i ekologisk odling och koordinator för Östersjöprojektet BERAS, vinnare av Utstickarpriset 2015.
  • Carina Roos stabs- och hållbarhetschef Polarbröd
  • Karin Bodin, Vd Polarbröd
  • Cindy Kite, marknadsanalytiker Polarbröd

Polarbröd är ett familjeföretag med hundraåriga traditioner i norrländsk brödkultur. Under de 44 år det moderna företaget funnits har det vuxit från ett litet familjebageri till Sveriges tredje största producent av matbröd, med 342 anställda. 2015 omsatte företaget 791 miljoner kronor och bakade drygt 38 000 ton bröd på de tre Polarbagerierna i Älvsbyn, Bredbyn och Omne. I Umeå finns ett kommunikationskontor, moderbolaget Polinova och här verkar huvudägarna Karin Bodin och Anna Borgeryd. Utöver brödverksamheten finns även energibolaget Polarkraft AB i koncernen som från hösten 2014 producerar vindel för koncernens behov. Polarbröd är självförsörjande på förnybar energi och vill vara en positiv kraft för omgivningen i omställningen mot en uthållig försörjning.

Utstickarpriset

Familjeföretaget Polarbröd drivs av femte generationen bagarbarn och vill verka i många generationer framöver. Begreppet utstickare är tätt kopplat till Polarbröds verksamhet och används flitigt i Polarbröds bagerier. Sedan 2012 delar Polarbröd ut Utstickarpriset. Utstickarpriset är ett erkännande av modiga människor som går sin egen väg och som visar hänsyn och handlingskraft, nytänkande och uthållighet. Vinnaren av Utstickarpriset belönas med en guldtacka 100 gram Bolidenguld.

Så lyder Polarbröds vision. Polarbröd är ett familjeföretag med hundraåriga traditioner av norrländskt entreprenörskap och brödkultur. Vi har funnits i fem generationer och vill finnas lika länge till. Det moderna företaget har vuxit från ett litet familjebageri till att bli Sveriges tredje största producent av matbröd. 2022 omsatte Polarbrödskoncernen 1,3 miljarder kronor med hjälp av våra 270 anställda. Polarbröd sålde drygt 29 500 ton bröd.