​Polarsystrar prisas på näringslivsgala i norr

​Polarsystrar prisas på näringslivsgala i norr

Systrarna Karin Bodin och Anna Borgeryd som driver Polarbröd och familjeföretagets koncern för en uthållig försörjning tilldelades i dag årets Huvudpartnerpris på Umeågalan. Umeågalan hyllar stadens företagare och entreprenörer. Galan har som mål att verka för mångfald, uppmuntra till hållbarhet och inspirera till nytänkande. Temat för Umeågalan 2015 är just ”Tänk nytt!”.

Motiveringen lyder. För att ha skapat möjligheter att äta gott och sunt, nu och i generationer samt att på ett lönsamt sätt bevarat och förädlat värden för uthållig försörjning. Under vinnarnas ledning har fokus varit att påverka omställningen till en mer hållbar produktion, med målet att själv tillföra lika mycket förnybar energi som bolaget förbrukar.

De har sedan tidigare blivit prisade för både entreprenörskap och ledarskap och tillsammans driver de familjeföretaget med en 135-årig historia med en omsättning på nästan 1 miljard kronor och över 400 anställda.

Årets Huvudpartnerpris går till Karin Bodin och Anna Borgeryd, Polarbröd.

- Det känns verkligen hedrande att få ett pris för nytänkandet i Polarbrödskoncernen. Det är ett erkännande av affärsmässigheten i att tänka utanför boxen, inte minst i en allt mer ohållbar världsekonomi, på en hårt pressad planet. För hållbarhet är inte en liten etisk fråga som vi kan ta tag i senare. Det handlar om att agera i tid för långsiktig framgång, både som företagare och som civilisation, eftersom det ohållbara kommer att sluta fungera, säger styrelseordförande Anna Borgeryd.

Passande nog tar systrarna emot priset samma dag som Polarbröd själva delar ut Utstickarpriset - som är ett erkännande av modiga människor som går sin egen väg. Människor som visar hänsyn och handlingskraft, nytänkande och uthållighet. Årets tema för Utstickarpriset är nytänkande inom jordbruk och vinnaren offentliggörs under kvällen.

Årets huvudpartners delar tillsammans ut Huvudpartnerpriset 2015. Dessa består av Deloitte, Malmö Aviation, Norrporten, Swedbank, Vitec och Umeå Universitet.

Om Polarbröd

Polarbröd är ett familjeföretag med hundraåriga traditioner i norrländsk brödkultur. Under de 43 år företaget funnits har det vuxit från ett litet familjebageri till Sveriges tredje största producent av matbröd, med 353 anställda. 2014 omsatte företaget 789 miljoner kronor och bakade drygt 37 000 ton bröd på de tre Polarbagerierna i Älvsbyn, Bredbyn och Omne.