IceCube färdigbyggt

Den sista modulen i IceCube-observatoriet sänktes ned i isen på Sydpolen i Antarktis lördagen 18 december 2010. Världens största neutrinodetektor är just färdigbyggd, men har redan använts för datainsamling under flera år. Flera svenskar fanns på plats, bl.a. svenske projektledaren Per Olof Hulth, Stockholms universitet.

Med hjälp av hetvatten borras två kilometer djupa hål i den klara isen där ljusdetektorer monteras för att fånga upp det svaga ljus som uppstår när neutriner reagerar med en atom. Målsättningen är att undersöka var den kosmiska strålningen kommer ifrån (i närheten av svarta hål?) och vad den mörka materien i universum består av. Man använder sig av neutriner – oladdade elementarpartiklar med mycket liten massa – som bildas när partiklar kolliderar. Den neutrala laddningen gör att neutriner inte påverkas av magnetfältet i rymden och deras riktning pekar därför tillbaka till källan (t.ex. ett svart hål). De kan passera tvärs genom planeter och andra himlakroppar.

IceCube har sin utgångspunkt i neutrinodetektorn AMANDA (Antarctic Muon And Neutrino Detector Array) som började byggas säsongen 1993/94. Svenska forskare (med finansiering från Polarforskningssekretariatet, Vetenskapsrådet samt Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse) startade arbetet vid Sydpolen tillsammans med kollegor från USA, Belgien och Tyskland.

Läs mer om IceCube i Polaraktualiteter nr 166: http://www.polar.se/pressrum/polaraktualiteter/pdf/166.pdf.

• Vetenskap, teknik

• polarforskning