Gällande Polaricas Kronhjortsskav

Pressmeddelande   •   Jan 24, 2018 14:20 CET

Polaricas produkt Kronhjortskav (240 g) har utsetts till ”Årets matbluff 2017” av Äkta Vara. På förpackningens baksida framgår att företagets rötter är från Lappland och att produkten kommer från Nya Zeeland. Trots detta anser Äkta Vara att man inte har varit tydlig kring produktens härkomst i kommunikationen på förpackningen. En annan del av kritiken tar upp huruvida Polarica ska kalla sig för Wild Food Company.

På framsidan av förpackningen på Kronhjortskaven har Polarica i kommunikationen valt att lyfta produkten, råvaran och matenså som den ska användas. På baksidan av förpackningen är all information om härkomst redovisad. På de större förpackningarna, som har mer yta, är även en bild från Nya Zeeland och en kort text om hägnen inkluderad.

-”Vår intention har inte varit att vilseleda någon. Vi har tydligt kommunicerat ursprunget på baksidan av våra förpackningar, någonting som vi framåt kommer att se över. Vi är ett företag med rötterna och stor verksamhet i Lappland och vi är stolta över det. Våra djur, oavsett om härkomsten är Sapmi eller Nya Zeeland rör sig fritt på väldigt stora ytor och smaken är verkligen vilt. Hjortkött är ett köttslag som ligger under kategorin viltkött, likt nöt, fläsk, fågel, fisk som är andra kategorier i den bransch vi är aktiva och engagerade i”,säger Samuli Eskola, vd på Polarica.

När det kommer till tillgången av hjort med svenskt ursprung är denna mycket begränsad. Sverige har inte tillräckligt med volym då efterfrågan är större än tillgången. Därför har Polarica valt att importera hjort från Nya Zeeland som har en av världens tuffaste djurhållningslagar där man låter hjortarna ströva fritt på mycket stora ytor om upp till 19 000 hektar. Hjortkött från Nya Zeeland följer mycket strikta kvalitetsstandarder som gäller för hjortuppfödning, och kompletteras genom individuella program hos enskilda producenter. Kvalitetsprogrammen omfattar alla produktionssteg från uppfödning hos hjortfarmen till transport, bearbetning och försäljning.

Polarica har deklarerat att köttet kommer från Nya Zeeland på förpackningens baksida, enligt de regelverk som skall följas inom branschen, och gjorde bedömningen att det skulle vara tillräckligt. På framsidan har Polarica valt att fokusera mer på produkten och dess råvara samt maten så som den ska användas. Dessutom har man inkluderat en bakgrund av lavar och ljung – naturliga inslag som finns i vilddjurs omgivningar både i Sverige och även på Nya Zeeland också.

-"Kronhjortsskav från Polarica är en produkt av hög kvalitet med fantastisk smak som vi är oerhört stolta över. Den innehåller precis det som står på förpackningen. Däremot har vi tagit till oss av den kritik som vi har fått, och vi kommer att se över hur vi skall förbättra vårt budskap på våra förpackningar. Det viktigaste för oss är att kunna erbjuda en högkvalitativ vara från djur som har fått leva ett bra liv i naturen vilket vi har lyckats med genom samarbete med nogsamt utvalda leverantörer", avslutar Samuli Eskola.

För ett år sedan publicerade Polarica denna artikel på sin hemsida beträffande import av hjort från Nya Zeeland: http://polarica.com/…/nyheter/var-kommer-vara-hjortar-ifran/

Från starten 1972 i Haparanda har Polarica utvecklats till ett internationellt företag inom viltkött, bär och svamp, men står kvar med stadiga rötter i midnattssolens land. Missionen är: Att få alla att leva och må bra genom att äta vildare. www.polarica.com/sv