Designsugna barn räddar världen

Pressmeddelande   •   Apr 14, 2009 11:29 CEST

Polarn O. Pyrets årliga designtävling MY.T lockade i år över femtusen barn. Tävlingen går ut på att barnen får designa en egen t-shirt. Årets tema är "Rädda världen" och bidragen har varit både inspirerande och påhittiga. 5 % av t-shirtförsäljningen går till ett flickhem i Garissa, Kenya.

Världen kan absolut bli en bättre och vänligare planet, allt enligt barnens tolkning av årets MY.T-tävling. Bland de utvalda vinnarna finns bland andra Loise Backryd 11 år från Jönköping. Idén till teckningen med en omplåstrad jordglob motiverar Loise med att jorden också behöver plåster för att bli hel. Av de totalt sex vinnande bidragen kommer tre från Sverige och ett från respektive Norge, Finland och Storbritannien. De vinnande bidragen blir tryckta på varsin t-shirt. Från och med den 15 april finns tröjorna att köpa i alla Polarn O. Pyrets butiker. Det går också att se de vinnande bidragen och de färdiga tröjorna på Rum för barn på Kulturhuset i Stockholm den 15 april - 4 maj.

Designtävlingen syftar till att uppmuntra barns kreativitet och nyfikenhet. Genom att delta i tävlingen uppmärksammas barnen på tillståndet i världen och att människors livsvillkor ser olika ut. Polarn O. Pyret har i år valt att samarbeta med Garissa för MY.T-projektet. I Garissa drivs ett flickhemför hundra föräldralösa flickor i åldrarna 5 - 18 år. Med hjälp av Polarn O. Pyret får dessa flickor chans till en tryggad uppväxt och möjlighet till en säkrad skolgång.

- MY.T syftar till att sätta barns kreativitet i centrum och att få dem att leva ut den på ett lekfullt sätt. Vi tycker att flickhemmet i Garissa har gjort ett fantastiskt jobb i Kenya och det känns självklart för oss att hjälpa dessa flickor till en bättre framtid, säger Roger Kylberg vd på Polarn O. Pyret.

Hela MY.T-kollektionen är miljömärkt med Svanen vilket innebär att bomullen i kläderna är 100 % ekologisk och Svanens tuffa miljökrav är kontrolleradefrån planta till plagg.

Vinnarna är:
Isac Schults, 7 år, Kävlinge, Sverige
Johanna Jägell, 10 år, Kungsbacka, Sverige
Loise Backryd, 11 år, Jönköping, Sverige
Rene Ojala, 8 år, Kokkola, Finland
Emily Kirkby, 10 år, Windsor, Storbritannien
Kirsti T Lowdermille, 12 år, Haugesund, Norge

Polarn O. Pyret är ett svenskt konfektionsföretag som sedan starten 1976 etablerat sig som det ledande varumärket och butikskonceptet för barnkläder och är kända för sin höga kvalitet, funktionalitet och design. Med drygt 100 butiker, varav 58 i Sverige, är Polarn O. Pyret Nordens ledande barnklädesföretag med siktet
inställt på europeisk expansion. Idag finns butiker i Sverige, Danmark, Norge, Irland, Island, Estland, Finland, Ryssland och i Storbritannien. Konceptet ägs av den börsnoterade koncernen RNB RETAIL AND BRANDS. För mer information se www.polarnopyret.se.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Åsa Bergendorf Olsson,Marknadschef PO.P, telefon: 08-410 521 82

E-post: asa.bergendorf.olsson@polarnopyret.rnb.se

För finansiell information, vänligen kontakta:

Cecilia Lannebo, Informationschef RNB, telefon: 08-410 520 45

E-post: cecilia.lannebo@rnb.se