Högtryck i barnklädesbranschen inför skolstarten - var femte förälder lägger minst 1 000 kr på barnkläder i månaden

Pressmeddelande   •   Aug 21, 2007 09:38 CEST

Skolstarten är en av de mest intensiva perioderna i barnklädesbranschen. I en ny undersökning framkommer att var femte förälder lägger mer än en tusenlapp i månaden på barnens kläder och att pengarna läggs på både nytt och second hand. Barnkläder är familjens femte viktigaste budgetpost och mer prioriterad än familjens sparkonto. Det visar resultatet från Polarnpanelen, en återkommande enkät bland svenska föräldrar.

När Polarn O. Pyret lät 1 500 föräldrar tycka till om barnkläder och familjeekonomi angav majoriteten (45%) att de lägger 300-700 kr per månad på barnkläder. Samtidigt anger en femtedel (22%) att deras klädbudget överstiger 1 000 kr per månad och man satsar både på nytt och gammalt. 71% låter barnen bära ärvda kläder och hälften har köpt barnkläder på second hand, då främst ytterplagg och festkläder.

- Det här visar att dagens familjer prioriterar både nytt och gammalt i barngarderoben. Att det finns en stor andrahandsmarknad vittnar om att det säljs bra och funktionella barnkläder idag som har lång livstid. Det märker vi inte minst på vår egen Köp O. Sälj-tjänst på vår webb där hundratals Polarn O. Pyret-plagg byter ägare varje månad, säger Ann-Christin Edling Jönsson VD på Polarn O. Pyret.

I undersökningen framkom även att det är vanligt att prioritera barnens kläder framför inköp till sig själv. Egna aktiviteter och det egna klädkontot är de två poster som föräldrarna rankar som minst viktiga i undersökningen. Barnens kläder kommer på femte plats efter mat, räkningar, boende och bil. Sparkontot hamnar först på sjätte plats i priolistan.

Nära hälften anger även att de någon gång har mörkat inför sin partner hur pengar de lägger på barnkläder varje månad.

Se bilaga för utförligt resultat från undersökningen.

För ytterligare information, kontakta:
Reine Walfridsson, marknadschef
Telefon: 0768 - 87 20 10
E-post: reine.walfridsson@rnb.se

Polarn O. Pyret är en del av RNB RETAIL AND BRANDS AB. Polarn O. Pyret har gjort kläder för både lekfulla barn och vuxna sedan 1976 – hela tiden med kvalitet och funktion som filosofi. Besök gärna www.polarnopyret.se för mer information.

Bilaga 1 – underlag från Polarnpanelen 1/2007

Polarnpanelen är en återkommande enkät som riktar sig till Polarn O. Pyrets kundklubbsmedlemmar. Den första enkäten genomfördes under våren 2007 och 1427 personer deltog. Svaren inom kategorin barnkläder och familjeekonomi fördelade sig enligt nedan.