Loise Backryd, 11 år från Jönköping, är ny designer för Polarn O. Pyret

Pressmeddelande   •   Apr 14, 2009 11:50 CEST

Bland årets drygt femtusen bidrag till Polarn O. Pyrets designtävling MY.T vann Loise Backryd, 11 år från Jönköping. Tävlingen går ut på att barnen får designa en egen t-shirt. Årets tema är Rädda världen och 5 % av t-shirtförsäljningen går till ett flickhem i Garissa, Kenya. Från och med den 15 april finns tröjorna att köpa i alla Polarn O. Pyrets butiker.

Loise har i sin teckning lagt ett förband om en jordglob för att "jorden också kan behöva ett plåster så att den blir hel". Idén till bidraget kom Loise på genom att vi människor faktiskt är den bästa medicinen för att rädda världen.

Designtävlingen syftar till att uppmuntra barns kreativitet och nyfikenhet. Genom att delta i tävlingen uppmärksammas barnen på tillståndet i världen och att människors livsvillkor ser annorlunda ut. Polarn O. Pyret har i år valt att samarbeta med Garissa för MY.T-projektet. I Garissa drivs ett flichem för hundra föräldralösa flickor i åldrarna 5 - 18 år. Med hjälp av Polarn O. Pyret får dessa flickor chans till en tryggad uppväxt och möjlighet till en säkrad skolgång.

- MY.T syftar till att sätta barns kreativitet i centrum och att få dem att leva ut den på ett lekfullt sätt. Vi tycker att flickhemmet i Garissa har gjort ett fantastiskt jobb i Kenya och det känns självklart för oss att hjälpa dessa flickor till en bättre framtid, säger Roger Kylberg vd på Polarn O. Pyret.

Hela MY.T-kollektionen är miljömärk med Svanen vilket innebär att bomullen i kläderna är 100 % ekologisk och Svanens tuffa miljökrav är kontrollerade från planta till plagg.

Polarn O. Pyret är ett svenskt konfektionsföretag som sedan starten 1976 etablerat sig som det ledande varumärket och butikskonceptet för barnkläder och är kända för sin höga kvalitet, funktionalitet och design. Med drygt 100 butiker, varav 58 i Sverige, är Polarn O. Pyret Nordens ledande barnklädesföretag med siktet inställt på europeisk expansion. Idag finns butiker i Sverige, Danmark, Norge, Irland, Island, Estland, Finland, Ryssland och i Storbritannien. Konceptet ägs av den börsnoterade koncernen RNB RETAIL AND BRANDS. För mer information se www.polarnopyret.se.

För ytterligare information och pressbilder vänligen kontakta

Ozkar Hamberg, IBEYOSTUDIO, telefon: 08-32 88 01

E-post: ozkar@ibeyostudio.se