Polarn O. Pyret och Kavat nya polare - skosamarbete breddar sortimentet och klär barnen topp-till-tå

Pressmeddelande   •   Jun 17, 2014 09:27 CEST

Polarn O. Pyret inleder samarbete med svenska skoföretaget Kavat. Med start i augusti kommer Kavatskor att finnas till försäljning i utvalda Polarn O. Pyret butiker i Sverige, Norge och Finland samt i e-butik. Senare i höst lanseras en gemensamt producerad toffel, och under 2015 är planen att utöka samarbetet med fler Polarn O. Pyret-butiker som säljer Kavatskor.

-  Att vi flyttar in hos Skandinaviens ledande barnklädesvarumärke är ett kvitto på att våra produkter håller högsta kvalitet. Det är även en tydlig varumärkespositionering som vi har arbetat för de senaste åren. Nu fortsätter vår expansiva satsning och ambition om att göra världens bästa barnskor. Kavat har gjort barnskor i snart 70 år och Polarn O. Pyret har klätt barn i över 30 år. Tillsammans kan vi erbjuda svensk design med fokus på kvalité och funktion in i minsta detalj till ännu fler barnfamiljer både i Sverige och utomlands, säger Magnus Ericson VD på Kavat.

-  Samarbetet ger oss möjlighet att erbjuda både kläder och skor, vilket våra kunder efterfrågat. Kavat står för skandinavisk design med fokus på kvalité och funktion, vilket stämmer väl överens med våra plagg och vår vision om hållbar design. Vi båda fokuserar det som är bäst för barnen vad gäller funktion, kvalitet och hållbarhet, och våra produkter tål tuffa lekar och att ärvas vidare. Jag ser mycket fram emot vårt samarbete och att komplettera vårt befintliga sortiment med hållbara barnskor, säger Anders Wiberg, VD på Polarn O. Pyret.

Senare i höst lanseras en gemensamt producerad toffel som tagits fram i nära samarbete mellan Polarn O. Pyrets designavdelning och Kavat. Toffeln finns i stl. 20-29 och den tål både lek och mys. Priset är 299 kr. Den är tillverkad i 70% ull, 30% polyester samt har naturgummisula.

Presskontakter:
 Louise Sillrén, marketing manager Sverige Telefon: +46 768 87 20 51
E-post: louise.sillren@polarnopyret.rnb.se
Se även pressrum: http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/polarn_o._pyret

Magnus Ericson, VD Kavat. Mobil: 0708 13 33 67
E-post: magnus@kavat.se

Om Kavat

Skofabriken Kavat är ett familjeföretag med rikt kulturarv från tider då Kumla och Örebro var centrum för sko- tillverkning i Sverige. Det finns massor av erfarenhet och stor kunskap om skor och läder hos Kavat. Ett genuint hantverk i kombination med modern teknik är nyckeln till våra framgångar. Nu har den 4:e generationen tagit plats på företaget i Kumla. För mer information besök: www.kavat.com

Polarn O. Pyret är ett svenskt varumärke inom barnklädessegmentet och är kända för sin höga kvalitet, funktionalitet och unika design. Sedan starten 1976 och lanseringen av den klassiska randiga trikåkollektionen, har Polarn O. Pyret levt efter filosofin att barn behöver kläder som går att leka i. Kläder som låter barn vara barn. Polarn O. Pyret har i dagsläget drygt 135 butiker, varav 67 i Sverige, och har siktet inställt på fortsatt internationell expansion. Polarn O. Pyret expanderar internationellt i egen regi samt via Master Franchisetagare. Idag finns butiker i Sverige, Norge, Irland, Island, Estland, Lettland, Finland, USA, England, Skottland och Nederländerna. Vi säljer även via e-butik i Sverige i Europa och USA. Konceptet ägs av den börsnoterade koncernen RNB RETAIL AND BRANDS. För mer information se www.polarnopyret.se