Polarn O. Pyrets populära ränder blir ekologiska

Pressmeddelande   •   Sep 16, 2008 08:00 CEST

Basen i Polarn O. Pyrets sortiment, de randiga basplaggen för alla åldrar som varit med sedan starten 1976, blir nu helt ekologiska. Ekosatsningen är ett direkt svar på konsumenternas efterfrågan. En färsk undersökning visar att 95 % av svenska föräldrar skulle köpa mer ekologiska kläder till sina barn om utbudet var större.

Polarn O. Pyret har nyligen genomfört en undersökning där 6 000 svenska föräldrar tyckt till om ekologi. Majoriteten (72 %) av svenska föräldrar gör ekologiskt medvetna val i sin vardag. Den främsta anledningen är "för att må bra och för att det ger gott samvete" (59 %).

- Vi har fått mycket positiv respons på våra ECO-plagg hittills. Eftersom vi hela tiden jobbar för att möta våra kunders önskemål har vi nu valt att göra hela det randiga sortimentet ekologiskt, säger Mona El-Zein Modén, marknadschef Polarn O. Pyret.

- Det känns jättebra att ränderna nu börjar produceras ekologiskt. Redan 1976, när vi designade det randiga sortimentet till Polarn O. Pyret, var vår ambition att göra miljövänliga kläder. Men det var mycket svårare på den tiden, säger Gunilla Axén och Katarina Af Klintberg, designerna bakom Polarn O. Pyret-randen.
Kläderna i Polarn O. Pyrets ECO-kollektion är tillverkade i 100 % ekologisk bomull och hela kedjan är Svanen-märkt. Detta innebär att produktionen av plagget är miljövänlig. Produkterna kontrolleras genom tester från oberoende laboratorier, intyg och kontrollbesök.

Resultat från undersökningen i korthet:

• Nio av tio föräldrar tänker ofta eller ganska ofta på ekologi generellt i sin vardag.

• 70 % är beredda att betala mer för en ekologisk produkt jämfört med en likvärdig icke-ekologisk produkt.

• Endast en av tio är beredd att välja en sämre/fulare produkt på grund av att den är ekologisk.

• Det är främst vid inköp av livsmedel som svenska föräldrar väljer ekologiskt, följt av tvättmedel/hushållsartiklar och kläder.

• En av tre tycker att det är viktigast att välja ekologiska produkter till barnen, hela 95 % skulle köpa mer eko-kläder om utbudet var större.

Om undersökningen:
Polarnpanelen är en återkommande enkät som riktar sig till Polarn O. Pyrets kunder. Undersökningen genomfördes mellan den 11 och 22 juni 2008. 5 921 personer deltog genom att svara på frågor via en enkät på polarnopyret.se. Se bilaga för utförligt resultat från undersökningen.

För ytterligare information, kontakta:
Mona El-Zein Modén, marknadschef Polarn O. Pyret
Mail: mona.el-zein.moden@rnb.se

För frågor om RNB, kontakta:
Cecilia Lannebo, Investor Relations
Mail: cecilia.lannebo@rnb.se

Polarn O. Pyret är ett svenskt konfektionsföretag som har tillverkat kläder av hög kvalitet med fokus på funktion och design sedan 1976. Med närmare 100 butiker, varav 58 butiker i Sverige, är Polarn O. Pyret Nordens ledande barnklädesföretag med siktet inställt på europeisk expansion. Idag finns butiker i Sverige, Danmark, Norge, Irland, Island, Estland, Lettland, Litauen, Finland, Ryssland och i Storbritannien. Konceptet ägs av den börsnoterade koncernen RNB Retail and Brands. För mer information, se www.polarnopyret.se.