​Boken om Väven kan bli Årets praktverk

Boken presenterar Väven - byggprocessen, resultatet och inte minst, människorna bakom projektet.

- Vi ville berätta om alla som deltog och gjorde projektet möjligt. Vi ville visa hur den energi och kraft, som vi tillsammans har här i Umeå, bidrog till att skapa den här mötesplatsen, säger Jonas Olsson, styrelseledamot i Väven i Umeå AB.

Malin Johansson, VD på Pondus, är glad över finalplatsen.

- Fantastiskt roligt! Vi är stolta över att vi fick förtroendet att skapa den här boken, det har varit ett fint och givande projekt. Vår AD Mikke Hedberg har formgivit den och jag tycker att form och innehåll tydligt återger Vävens DNA. Vi har fått möjlighet att samarbeta med många duktiga människor. Anna Granlund, VD för North Chapter, det förlag under vilken boken ges ut, har varit delaktig som skribent och ansvarig redaktör. Mia Westin, Emma Korsár och Staffan Ling har bidragit med idéer och texter. Håkan Gustafson på Studio With har gjort den grafiska profilen för Väven och många duktiga fotografer har bidragit med bokens bilder; Andreas Nilsson, Åke E:son Lindman, Martin Gärdemalm, Mattias Andersson mfl. Och sist men inte minst, Göteborgstryckeriet som har gjort ett fint arbete med tryck och slutfinish. Nu håller vi tummarna, finalen går av stapeln den 14 november i Stockholm.

-------------------------------------------------------

Om Publishingpriset

publishingpriset.org

publishingpriset.org/nominerade-2016/

En årlig jurybedömd tävling för filmer, webbplatser, tidningar, tidskrifter, böcker och andra trycksaker.

Sedan början av 1990-talet har vi delat ut Publishingpriset för lovvärd redaktionell kommunikation och marknadskommunikation.

• Printkategorier sedan starten
  • Webbplatskategorier sedan 2004
  • Filmkategorier sedan 2015
  • Publishingpriset, som är fristående från branschens organisationer, är en heltäckande kommunikationstävling. Den omfattar de flesta etablerade former av kommunikation. Juryn bedömer hela den tävlande produkten – inte bara till exempel dess design.

Om ett budskap ska nå fram, krävs så mycket mer än god design. Därför bedömer Publishingprisets jury också textinnehåll och visuellt innehåll samt – beroende på typ av tävlingsbidrag – regi (film), fysiskt utförande (print) och användbarhet (webbplats).

Väven i Umeå AB

Jonas Olsson, 090-71 72 13

Pondus Kommunikation AB

Malin Johansson, 070-344 74 60

North Chapter

Anna Granlund, 073-973 15 70

• Litteratur

Pondus är en pigg snart 25-årig byrå. Våra kunder finns huvudsakligen i Umeå men är spridda över hela Sverige och verkar inom många branscher och sektorer.
    Vi hjälper till med varumärkesplattformar, marknadsstrategier, brandingfrågor, design, CSR, skriver texter, gör webbar, magasin, böcker och film. Vi kan även göra eldshow, regissera pjäser och bygga gärdesgårdar. Allt från början till slut. Vi har ett stort nätverk av underleverantörer och expertis av vilka flera finns i vår absoluta närhet.