Pontus Frithiof och Thomas Dahlstedt lanserar Burger & Lobster i Sverige

Den första restaurangen, som även rymmer en stor bar, kommer att ha adressen Norrlandsgatan 33 och premiären är beräknad till juni månad.

”Jag har varit imponerad av Burger & Lobster ända sedan jag först hörde talas om restaurangerna och om den oerhörda succé de blivit i London. Jag var därför inte svår att övertyga när Thomas presenterade sitt förslag för mig”, säger Pontus Frithiof. ”Det finns så mycket energi, glädje och smartness i konceptet och jag ser den här lanseringen som början på en ny, mycket spännande era.”

Den första Burger & Lobster-restaurangen öppnade i Londons Mayfair sommaren 2011 och följdes snart av en större filial i Soho och ytterligare en i trendiga East End. Konceptet har även flugits över Atlanten och sedan oktober 2014 ligger en Burger & Lobster på Manhattan. Överallt fylls restaurangerna till bredden av både nya nyfikna och återkommande gäster.

”Jag tycker att konceptet är genialt i sin enkelhet”, berättar Thomas Dahlstedt, Modis Restauranger. ”Menyn innehåller endast hummer, ”lobster roll” och hamburgare. Atmosfären är livlig och informell, tempot är högt och hummern är otroligt prisvärd. Något liknande
har inte funnits i Sverige och det känns toppen att tillsammans med en välkänd krögare som Pontus Frithiof få möjligheten att göra detta till en lika stor succé som i London och New York.

Restaurang Pocket City, som Pontus Frithiof öppnade i april 2013 och som bl.a. tagit plats på brittiska Guardians lista ”Stockholm's top 10 good value restaurants”, berörs inte av ny-etableringen i huset. Tvärtom kommer bistron att fungera som ett komplement till Burger
& Lobster, med sin bredare meny och familjevänliga framtoning.

Pontus! Matsal håller öppet t.o.m. 7/3 och därefter påbörjas ombyggnationen omedelbart.

”Den här lanseringen är viktig, men det finns i framtiden även plats för en finkrog igen i Pontus Group. Om vi hittar en perfekt lokal, avslutar Pontus. ”Vi går en spännande tid till mötes.”

• thomas dahlstedt
  • burger and lobster

PONTUS FRITHIOF OCH THOMAS DAHLSTEDT LANSERAR BURGER & LOBSTER I SVERIGE

Etableringen av det brittiska succékonceptet Burger & Lobster i Sverige är startskottet för ett samarbete mellan Pontus Frithiof och Thomas Dahlstedt. Den första restaurangen, som även rymmer en stor bar, kommer att ha adressen Norrlandsgatan 33 och premiären är beräknad till maj månad