Pontus Frithiof öppnar ny Pocket i Solna Business Park

Mindre än ett år efter att första Pocket, på Norrlandsgatan, hade premiär, meddelar Pontus Frithiof att han expanderar konceptet och öppnar en ny enhet i närförorten Solna. Redan från start har Pocket varit både välbesökt och omtyckt, och konceptet har snabbt etablerats i centrala Stockholms kräsna krogvärld. Nu kopieras det och presenteras i slutet av april i rymliga, renoverade lokaler i Solna Business Park, med plats för allt från expresslunch och take away-mat till affärsmiddagar i privata rum och livliga bistrokvällar.

”Jag kände redan efter ett par månader, att de bärande idéerna bakom Pocket skulle hålla för att appliceras på fler enheter”, berättar Pontus. ”Önskan att uppleva god mat i glad miljö, utan långa väntetider – till ett mycket fördelaktigt pris - är nog universell. Att ge fler den möjligheten var svårt att motstå, speciellt i en expansiv kommun som Solna, med både tvärbanan och Arenastaden och i ett område med sådan potential som Solna Business Park”

Fastighetsbolaget Fabege öppnade för möjligheten när de kontaktade Pontus Frithiof angående ett samarbete, sommaren 2013. När en ledig lokal dök upp i det stadigt växande kontorsområdet i västra Solna, kunde planerna konkretiseras. Fabege hade sedan länge en god relation med Pontus och för dem var en Pontusetablering ett mycket attraktivt alternativ.

”Vi ville ha in mer citykänsla i Solna Business Park och det tycker vi att Pontus Frithiof står för. Han har en filosofi bakom sina verksamheter som vi tror på, samt ett gott sinne för affärer. Vi imponeras även av entreprenörskapet som genomsyrar allt han företar sig”, säger Fabeges förvaltningschef, Susanna Elvsén. ”Och så älskar vi hans mat.”

Nya Pocket sträcker sig över 700 kvadratmeter och tillsammans med Bozarthfornell, arkitektfirman som varit med och skapat många andra Pontusetablissemang, skapas en inredning med tydlig Pocketkänsla. Restaurangen rymmer, förutom Pocket, en avdelning för expresslunch med 150 platser, en take away-disk och två chambre separée. Under sommarhalvåret erbjuds även 70 platser utomhus, bredvid en nyanlagd park.
Satsningen i Solna Business Park går under namnet Pontus in the Park.

”Inledningsvis har vi, förutom lunch alla vardagar, öppet onsdag till lördag kväll”, meddelar Pontus. ”Jag känner otroligt varmt för Pocket, för det vi erbjuder och filosofin bakom. Det är min övertygelse att många snabbt kommer att hitta till oss – vi lägger till något nytt och attraktivt i området och det är lätt att ta sig hit, var man än kommer ifrån.”