Pontus Frithiof utökar sitt vinbibliotek med en exklusiv vit Bourgogne

I februari lanserar Pontus Frithiof den sjätte utgåvan i sitt vinbibliotek. Den här gången var det krögarens egen favoritproducent Lucien Le Moine som kontaktades och slutresultatet är en högkvalitativ Puligny-Montrachet från Bourgogne. Vinet produceras endast i 600 flaskor och kommer inte att ingå i Systembolagets sortiment, utan säljas exklusivt på Pontus restauranger. Precis som de fem tidigare utgåvorna har detta vin döpts efter en titel i restaurang Pontus! närmast ikoniska boktapet och valet föll denna gång på Joseph Conrads roman, Heart of Darkness.

”Jag är extremt nöjd med alla våra fem tidigare vinutgåvor, men den här gången var jag sugen på att höja ribban ytterligare och presentera ett vin från någon av mina absoluta favoritproducenter”, berättar Pontus Frithiof. ”En av dem är just Lucien Le Moine, men det var nog ingen annan som trodde att en vinmakare av den kalibern skulle vara intresserad av ett samarbete. Men det var de! Enda önskemålet från deras sida, var att de fick etikettera flaskans framsida och så fick vi sätta vårt namn på baksidan.”

Vinet är framtaget i samarbete med Vingruppen och är unikt såtillvida att Pontusgruppen fick monopol på vingårdsläget ”Les Reuchaux”. Som alla Lucien Le Moines viner är denna Puligny-Montrachetframtagen för att utvecklas under en längre lagringsperiod, och bär en distinkt karaktär av sin specifika terroir. Det är klassiskt, rent och håller mycket hög kvalitet.
Lucien Le Moine är ett exklusivt négocianthus och männen bakom namnet representerar en helt ny typ av négociant med sina hantverksmässiga och småskaliga metoder som resulterar i fantastiska viner. Faten är rostade och tillverkade helt för hand av en vän till paret.

”Vi kommer att fortsätta utöka vårt vinbibliotek. Det sätter guldkant på vårt vinarbete och förhöjer våra gästers upplevelse. Vi får se vad vi hittar på nästa gång. Först ska vi njuta av de 600 flaskorna av nummer sex – gärna till en bit grillad torskrygg med brynt smör, till exempel. Men vinet är så bra att det egentligen passar till allt. Det känns fantastiskt att kunna erbjuda en sådan unik produkt”, avslutar Pontus Frithiof.

• vin
  • vinbiblioteket

Pontus Group grundades 2002 av Pontus Frithiof och består i skrivande stund av verksamheterna restaurang Pontus!, bistron Pocket, Catering Från Pontus och Pontus på Fyran.

I slutet av april öppnar Pontus Frithiof en ny enhet i Solna Business Park.
Restaurangen går under projektnamnet Pontus in the Park.

Pontus Frithiof tror på förändring och förnyelse, men håller hårt i sina grundläggande värden: kvalitet, omtanke, personlighet, humor och, såklart, riktigt god mat.