Pontus Frithiofs underbara smakresa med den svenska råvaran i fokus

Krögaren och entreprenören Pontus Frithiof har tagit sällskap av vännen och sommelieren, Mario E. Moroni och tillsammans har de rest från Stockholm för att besöka sex gårdar i södra Sverige. Den underbara smakresan – Pontus och Mario på väg heter webbserien om deras besök på gårdarna där den dynamiska duon får nya insikter, smakupplevelser och kunskap om de fina råvarorna, som de använder dagligen i sitt arbete. Den underbara smakresan är ett samarbete med Landshypotek Bank.

Pontus Frithiof och Mario E. Moroni lämnade sina restauranger för några dagar och gav sig ut på en resa på jakt efter de bästa råvarorna. I Den underbara smakresan – Pontus och Mario på väg får vi följa de två vännerna till sex svenska gårdar från Öland till Ystad, där de möter landsbygdshjältar och tar del av historierna om hur de svenska råvarorna produceras. Pontus och Mario är mycket nyfikna, bjuder på sig själva i sina funderingar och ställer många frågor. De delar också med sig av sina erfarenheter och ger inspiration till hur de härliga råvarorna kan skapa smakupplevelser i världsklass.

– Det var en väldigt rolig resa och ett lärorikt uppdrag. Ett underbart sätt att få stifta bekantskap med råvarorna på nära håll och på ett annorlunda sätt. Att få se var ifrån våra råvaror kommer, hur de odlas, skördas, hur man tar hand om dem på bästa sätt och insikten om råvarornas väg från frö till butik. Sverige är fantastiskt med sin natur och råvaror, vilket vi vill förmedla på ett nytt och annorlunda sätt med Den underbara smakresan, säger Pontus Frithiof, grundare och ägare Pontus Group.

För hundra år sedan reste Nils Holgersson från norr till söder i vårt vackra avlånga land. Precis som Nils har Pontus och Mario rest från norr till söder, men från Stockholm till Öland, Blekinge och Skåne. De besöker bland annat Ölands skördefest och Per OlssonAlvlösa Gård i Mörbylånga, där de fick lära sig allt om lök, som är en mycket billig men smakrik råvara, potatis och om olika sorters bönor, som de fick även möjligheten att skapa en delikat chili på. En annan gård som de besökte var Marcello’s Farm i Kristianstad där Inge och Marcel odlar biodynamiskt. Det vill säga att driva allt så naturligt som möjligt från grönsaker till mejeriprodukter och kött. Här fick Pontus och Mario både se spannmålsodlingar och träffa djuren, vilket var mycket uppskattat. Dessutom fick de lära sig lite extra om romansallad och matpumpor, som Pontus sedan grillade och bjöd sina värdar på.

Intresset för mat och odling är stort och växande. Vi vill bidra med ytterligare kunskap, få fler att lära sig mer om våra svenska råvaror och möta företagarna som möjliggör att vi kan äta svenskt. Med värme, nyfikenhet och engagemang vägleder Pontus och Mario i mötet med lantbruksföretagare och får oss alla att lära oss mer om både odling och råvarorna, säger Tomas Uddin, marknads- och kommunikationschef Landshypotek Bank.

Den underbara smakresan – Pontus och Mario på väg finns i sex avsnitt på Landshypotek Bank med start idag den 15 juni 2017. Till filmerna finns bakgrundsmaterial från resan, om råvarorna samt recept.

Gårdarna: Alvlösa gård i Mörbylånga, Karlskrona musteri i Berntorp, Orranäs gårdsmejeri i Blekinge, Marcello’s Farm i Kristianstad, Gunnarshögs gård i Hammenhög och Köpingssbergs vingård i Ystad.

Om Landshypotek Bank
Landshypotek Bank är en de tio största bankerna i Sverige och har till huvuduppgift att finansiera Sveriges jord- och skogsbrukare. Banken erbjuder även sparande för alla och bolån till husägare utanför storstäderna. Kunderna i banken bidrar till att stärka de gröna näringarna och att vi alla därmed kan ta del av närproducerad mat och svenska skogsråvaror. Landshypotek Bank har närmare 170 medarbetare på 19 orter i Sverige.