ABBA The Museum kören är klar. Se hela listan!

Pressmeddelande   •   Jan 31, 2014 11:32 CET

ABBA The Museum skapar en kör för att hylla 40-års jubileet då ABBA slog igenom internationellt. Under några intensiva veckor har körsångare från hela Sverige sökt för att få en av de åtråvärda platserna. Intresset har varit stort och cirka 500 svenskar har visat intresse varav 120 personer kom till audition i söndags. Nu har juryn gjort sitt slutliga val och cirka 45 personer kommer att ingå i ABBA The Museums officiella kör. Se den kompletta listan på abbathemuseum.com

- Det har varit ett fantastiskt och svårt arbete eftersom alla som kom till vår audition i söndags var så otroligt duktiga, säger Mattias Hansson, vd ABBA The Museum och fortsätter:  Nu är jag så nyfiken på att se och höra hur fortsättningen blir. Premiärframträdandet blir på museet den 6 april. Alla är välkomna.

Ansvarig körledare är Karin Bäckström som till vardags arbetar som musiklärare vid Adolf Fredriks Musikklasser och konstnärlig ledare och dirigent för Adolf Fredriks Flickkör.

- Hela audition-dagen var som ett enda stort glädjerus säger Karin. Nivån på de sökande var påfallande hög och därför ställdes det stora krav på oss som jury. Nu går vi in i en intensiv träningsperiod, men det råder absolut ingen tvekan om att den här kören kommer att bli en succé.

Vid premiärframträdandet den 6 april kommer kören att sjunga flera av ABBA:s största hits till nyskrivna kör-arrangemang som skapas av Göran Arnberg. Göran har ett mångårigt förflutet som Benny Anderssons notskrivare och arrangör och är medlem i Benny Anderssons Orkester, BAO.

Eftersom intresset är så stort från hela världen och inte minst från ABBA:s fans, har en plats reserverats för en internationell körsångare. Jakten på den internationella körmedlemmen pågår för fullt och håller på fram till den 7 februari. Följ tävlingen på facebook.com/abbathemuseum

Hittills har museet fått in sökande från över 20 olika länder bland annat USA, Tyskland, England, Argentina, Frankrike, Australien, Italien, Ryssland, Holland, Kazachstan och Singapore. När juryn valt ut den lyckliga vinnaren kommer den internationella körmedlemmen tränas och coachas digitalt och flygs in till Stockholm för premiärframträdandet den 6 april.

Fullständiga antagningsregler finns på abbathemuseum.com

Karin Bäckström

Karin Bäckström är utbildad vid Kungliga Musikhögskolan och har en lång och omfattande karriär som körledare. Redan som 17 åring startade hon sin första kör, och har sedan dess hunnit med att leda allt ifrån medeltida gregorianik till modern pop. Karin Bäckström arbetar till vardags vid Adolf Fredriks musikklasser och är där musiklärare och leder Adolf Fredriks Flickkör. 2012 ledde hon Adolf Fredriks Flickkör till första pris i den profana klassen vid den internationella körtävlingen i Malcesine, Italien.

Göran Arnberg

Göran Arnberg har bland annat arbetat på Oscarsteatern med Phantom of the Opera, Cabaret, My Fair Lady m fl. Göran Arnberg har varit aktuell som musiker med Chess (keyboardspelare) och som kapellmästare för Mamma Mia! på Cirkus. Göran har även skrivit noter åt Benny Andersson sedan början av 2000-talet och är medlem i BAO, (tramporgel och arr). Göran har även skrivit arrangemang åt många artister som Sven Bertil Taube, Kalle Moreaus, Sanna Nielsen, Lisa Nilsson, Tommy Körberg, Helen Sjöholm m fl.

Slutligen gör Arnberg även egen musik, bl. a i den alternativa musikgruppen CowboyBengts™ som belönades med en Grammis 2001.

Fakta ABBA The Museum

ABBA The Museum slog upp portarna för allmänheten den 7 maj 2013 och ligger på Djurgården, mittemellan Liljevalchs och Gröna Lund. ABBA är en av världens mest framgångsrika musikgrupp med över 378 miljoner sålda skivor världen över. ABBA The Museum presenterar en samlad bild av gruppen, från det att ABBA bildades slutet på 60-talet, genombrottet med Waterloo 1974, de stora världsturnéerna, fram till pausen 1982.

Sedan öppningen har museet räknat över 275 000 besökare. Biljetterna köps på abbathemuseum.com och hos ABBA The Museums biljettpartner SJ, www.sj.se.

Press kontakt

ABBA The Museum: press@abbathemuseum.com, +46 – 73 934 35 05

ABBA The Museum

Öppettider

10.00 – 18.00 (fredag-tisdag). 10.00 – 20.00 (onsdag-torsdag).

Biljetter

Vuxna 195 SEK
 och barn under 7 år går in gratis

Specialpriser för barn 7-16 år. Extra förmånlig Familjebiljett finns.

Boka på www.abbathemuseum.com

Håll dig uppdaterad på www.facebook.com/abbathemuseum

Besöksadress

Djurgårdsvägen 68, Djurgården, Stockholm.

Walk in and dance out - ABBA The Museum är mer än ett vanligt museum. Hos oss är du en viktig del av upplevelsen! Vi vill helt enkelt att du ska få uppleva känslan av att vara den femte medlemmen i ABBA