Johanna Mattsson ny VD för POP HOUSE

Pressmeddelande   •   Jan 24, 2017 09:35 CET

POP HOUSE, som driver ABBA The Museum och POP HOUSE HOTEL på Djurgården i Stockholm, får ny VD när Pelle Lindberg lämnar över ansvaret till Johanna Mattsson. Hon tillträder den 1 februari och kommer närmast från IHM Business School. Mattsson har bred internationell erfarenhet, främst inom destinationsbranschen.

– Vi är väldigt positiva, att kunna ha attraherat Johanna Mattsson som med sin internationella erfarenhet, sin energi och sin entusiasm kommer att ta Pop House vidare enligt den vision som ägarna har. Pelle har genomfört det uppdrag vi satte upp initialt, och skapat de fantastiska förutsättningar som vi ville ha för att bygga vidare på. Vi vill med vår satsning ge Stockholm, Djurgården och POP HOUSE ännu fler gäster som njuter av musik, mat, dryck och upplevelser, säger Björn Ulvaeus.

– Jag ser fram mot uppdraget och att använda mina tidigare erfarenheter från destinationsutveckling, digitalisering och internationellt arbete för att leda verksamheten in i nästa fas, säger Mattsson.

Sedan bildandet av POP HOUSE med fastigheten Konsthallen 2, ABBA The Museum och POP HOUSE HOTEL i samma bolag, har ett ambitiöst arbete pågått att integrera verksamheterna. Nu har många av bitarna fallit på plats med bl.a. gemensam organisation, skapandet av en ny restaurang, byggnation av ett nytt glashus och öppningen av ”Good Evening Europe!”, den första temporära utställningen i ABBA The Museum.

Pelle Lindberg fortsätter att vara aktiv i bolaget och kommer att driva nya satsningen Konsthallen 15. Med denna stora satsning har POP HOUSE som avsikt att expandera verksamheten och ta en ledande roll på Djurgården som en av Europas ledande turistdestinationer.

– Fokus ligger den närmaste tiden på bl.a. att utveckla utställningen i ABBA The Museum, dessutom är vi i en startfas för att digitalisera försäljning, marknadsföring och service. Det blir spännande projekt för Johanna att driva. Vi vill också utveckla flera, framför allt musikanknutna verksamheter, som kan stärka Stockholms identitet som ”Music City”, säger Conni Jonsson, ägare i POP HOUSE.

Johanna Mattsson bakgrund: Affärskonsult inom digitalisering, IHM Business School. VD, Destination Lofsdalen. Event Development Manager (i Frankrike och Japan), LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton S.A.

KONTAKT:
Pelle Lindberg, CEO
pelle@pophouse.se, 070-694 40 20

Michael Wigge, Styrelseordförande
michael.wigge@wiggepartners.se  072-062 60 52

Johanna Mattsson 070-605 16 40

Om POP HOUSE
POP HOUSE SWEDEN äger och driver fastigheten på Djurgårdsvägen 68 samt äger även Allmänna Gränd 2-4, och har varumärkena ABBA The Museum och POP HOUSE. I huset finns POP HOUSE HOTEL med 49 vackert inredda rum. Några av rummen är inredda med musiktema som till exempel MAMMA MIA! The Party rummet. I huset finns även POP HOUSE Food & Bar med ett kök baserat på säsongens svenska råvaror. Glashuset, ut mot Djurgårdsvägen, öppnades i maj 2016 och används både som café, lounge och eventyta. Restaurangen erbjuder cirka 130 platser och Glashuset tillför ytterligare cirka 150 platser och tillsammans ca 800 minglande gäster. I huset finns den världsberömda utställningen ABBA The Museum som presenterar historien om Sveriges största pop-grupp genom tiderna. Under våren 2016 öppnade en ny temporär utställning ”Good Evening Europe” i samband med att Eurovision Song Contest gick i Stockholm. Utställningen är väldigt populär och blir nu förlängd och kommer att finnas kvar över sommaren för alla schlagervänner som ännu inte hunnit se den. I muséets shop kan man handla både fine art och glittriga nyckelringar.