Mer än 170 000 besökare - Ett stort tack till er!

Pressmeddelande   •   Aug 28, 2013 15:34 CEST

ABBA The Museum öppnade på Djurgården i Stockholm den 7 maj i år och har redan nått över 170 000besökare.

- Det är underbart att se att musik fortfarande är en stark samlande kraft. ABBA The Museum erbjuder enarena där musikälskare från hela världen kan ta del av, uppleva ­och själv medverka i den musikaliska sannsaga som stavas ABBA. Tidlös musik är grunden till detta, som vi hoppas, tidlösa museum, säger museets vd Mattias Hansson.

Majoriteten av besökarna är från länder som Tyskland, England, Norge, Finland och Australien. Men även svenskarna och stockholmarna har upptäckt ABBA The Museum. I en nyligen genomförd varumärkesmätning säger 85 % av alla svenskar att de har hört talas om museet och 1 av 4 säger att de tänker besöka museet i en nära framtid. (Novus varumärkesmätning juni 2013).

ABBA The Museum strävar efter att göra utställningen så interaktiv som möjligt. Gruppens första stora hit,”Ring Ring”, från 1973 hyllas med en röd telefon i utställningen. Till den telefonen är det bara fyra personer i världen som har telefonnumret. Anni­-Frid har redan ringt in och en lycklig besökare från Argentina var på rätt plats vid rätt tidpunkt och fick en pratstund med Anni­-Frid.

Museet har även haft många spännande konserter och evenemang under sommaren. Bland annat har det första bröllopet ägt rum i huset under juli månad, under rubriken; I do, I do, I do I do, I do. Brudparet vigdes inuti kärlekstunneln på museet och de lyckliga tu dansade sin första dans på scenen samtidigt som de sjöng Mamma Mia i hologram illusionen; den 5: e Medlemmen.

I en nyligen gjord besökarundersökning* säger majoriteten av besökarna att det är just de interaktiva delarna som är det bästa med museet, däribland att gå upp på scenen och sjunga med abborna, som den 5: e medlemmen. Mer än 9 besökare av 10 i undersökningen säger att utställningen är utmärkt och 9 av 10 säger att personal och servicen på museet är utmärkt. Som ett resultat av detta är ABBA the Museum nominerad som bästa svenska sevärdhet i Trip Global Award, www.trip.se. *I undersökningen deltog 600 personer i intervjuer via nätet och på museet.­

- Jag visste verkligen inte hur publiken skulle ta emot ABBA the Museum. Det finns ingen formel för hur man utformar ett museum om en popgrupp. Reaktionerna har överträffat mina vildaste drömmar! säger Björn Ulvaeus.­

- Det spelar nog ingen roll om du skriver böcker, målar tavlor, komponerar eller skapar ett museum, använd hjärta och magkänsla så kan det inte gå fel. För oss att få se alla dessa glada människor komma ut från museet är värt allt kämpande nästan dygnet runt under en lång tid. Helt unikt är det också att i det här projektet konstatera att vår målgrupp är ja.. alla! säger utställningsproducenten och curatorn, Ingmarie Halling.

Fakta

Besöket på museet börjar med den stora ABBA logotypen byggt av 306 glödlampor. Skylten togs fram som scenbakgrund till Australien turnén 1977. Därefter får besökaren se en film av Jonas Åkerlund som visas i ett 180 graders biorum. Besökaren fortsätter sedan till Gamleby Folkets Park som symboliserar starten på bandmedlemmarnas karriärer på 60­-talet. Utställningen går sedan vidare via Brighton 1974, skrivarstugan på Viggsö, Stikkans kontor, Owe Sandströms syateljé, arenor runt om i världen, Björn och Agnethas kök och legendariska Polarstudion. Och besökaren gör turen i museet tillsammans med Björn, Agnetha, Frida, och Benny som i audioguiden berättar om tiden i ABBA. Manus är framtaget tillsammans med manus­ författaren till Mamma Mia! Catherine Johnson. Som en av de mest populära attraktionerna räknas Den 5:e Medlemmen, där besökaren kan gå upp på scenen och sjunga Mamma Mia eller Dancing Queen tillsammans med de fyra medlemmarna i ABBA. Som besökare kan du spela in de interaktiva delarna och ladda ner materialet på din egen dator. Allt ingår i biljetten. Som en final på ditt besök, går du ut på dansgolvet, som är byggt av totalt 18 42’ skärmar, och bokstavligen dansar ut från utställningen till ABBA-musik. ABBA The Museum är en del av Swedish Music Hall of Fame.

Öppettider

Museet är öppet alla dagar. För exakta tider vänligen gå in på abbathemuseum.com.

Biljetter

Vuxna 195 SEK. Audioguide 40 SEK. Barn under 6 år går in gratis.

Biljetter till ABBA The Museum går att köpa på www.abbathemuseum.com www.facebook.com/abbathemuseum

Press kontakt +46-739-34 35 05. För pressbilder gå in på abbathemuseum.com/se/press

ABBA The Museum är mer än ett vanligt museum. Självklart finns här medlemmarnas kläder, guldskivor, originalprylar, memorabilia och mycket mycket mer. Hos oss är du en viktig del av upplevelsen! Vi vill helt enkelt att du ska få uppleva känslan av att vara den femte medlemmen i ABBA. Att se hur du klär i deras legendariska scenkostymer, sjunga i Polarstudion, uppleva häftiga hologram och kliva upp på scenen tillsammans med bandet. Allt material kan du spela in och få tillgång till med ditt personliga ID-nummer.