Poppels i mål med Sveriges största crowdsourcade öl

2014 bryggde Poppels Bryggeri Sveriges första crowdsourcade öl på röda vinbär från ölhjältar i Göteborgsområdet. Den gången samlades det in 60 liter bär från över 40 personer. Ölet, en Imperial Saison titulerad Projekt 003, blev mycket uppskattat av såväl donatorer, övriga ölhjältar och recensenter.

Inför årets uppföljare – Projekt 007 – bestämde man sig för att ge öl-Sverige en utmaning och höja ribban rejält. Röda vinbär blev svarta, Göteborg byttes mot hela landet och insamlingsmålet sattes till 200 liter.

Och vilken succé det blev! Tack vare generösa bidrag från över 150 ölhjältar i Jonsered (där Poppels är i full gång med att installera sitt nya bryggeri), Mölnlycke, Uppsala, Stockholm, Linköping, Malmö, Helsingborg och inte minst Göteborg nådde man till slut målet med god marginal.

Nu är bären i tryggt förvar i jästankarna på bryggeriet och Sveriges största crowdsourcade öl snart ett faktum.

Mats Wahlström, marknadsansvarig på Poppels, kommenterar:

– Givetvis fantastiskt roligt att det finns så mycket engagemang där ute i öl-Sverige. 200 liter är väldigt mycket bär! Att möta alla passionerade donatorer var helt magiskt och givetvis en av årets stora höjdpunkter för vårt lilla bryggeri.

Bryggmästare Daniel Granath är också nöjd:

– Det här projektet gör verkligen skäl för namnet hantverksöl. Förutom att bären är handplockade i villaträdgårdar över hela Sverige så handtappar vi varje flaska. Förra året tog det sex personer tre dagar att få ner ölet i flaskorna. Riktigt utmanade med bär som fastnade överallt. Den typen av minne bleknar dock fort. Nu är det bara glädjen kvar.

Projekt 007 släpps på Systembolaget den 6 september.

Dokumentation från insamlingsturnén finns på facebook.com/poppelsbryggeri och instagram.com/poppelsbryggeri.

• Gastronomi

• poppels bryggeri
  • öl
  • hantverksöl