Poppels blir Sveriges största ekobryggeri

Göteborgsbryggeriet Poppels har växt så det knakat sedan starten för fyra år sedan. Idag dricks det över 120 000 av bryggeriets öl varje månad. Nu blir Poppels öl ännu godare för miljön. Poppels gör hela sortimentet ekologiskt och blir därmed Sveriges största ekobryggeri.

– Vi har alltid försökt kombinera en maximerad smakupplevelse av våra öl med så små avtryck som möjligt på miljön. Därför har det länge varit en naturlig målsättning för oss att ta klivet över till ekologiskt, kommenterar Mats Wahlström, grundare och VD på Poppels.

Poppels har bryggt helt ekologiskt ända sedan man flyttade in i sitt nya bryggeri i Jonsered tidigare i år. Nu är även den formella certifieringsprocessen avklarad.

- Vi har levt i den ekologiska produktionen länge och det känns fantastiskt att kunna kommunicera att vårt goda öl också är gott för miljön. Inom kort kommer också våra etiketter att berätta för våra kunder att ölet de dricker är ekologiskt, säger Mats Wahlström.

Daniel Granath, bryggmästare på Poppels, kommenterar:

- Kvaliteten på våra öl är förstås A och O för mig. Därför känns det fantastiskt roligt att vi har kommit så här långt att vi nu kan brygga ekologiskt utan att kompromissa det minsta med smaken. Alla fina omdömen vi fått av våra kunder sedan flytten är ett utmärkt bevis på att vi lyckats med den målsättningen.

Ekologiska produkter är vanligtvis dyrare än icke ekologiska. Men de Poppels-fantaster som oroar sig för prishöjningar i samband med omställningen kan vara lugna.

– En av fördelarna med att vi växt oss lite större är att vi kan hålla nere priserna på de råvaror vi köper in. Därför kan vi bli ekologiska utan att det påverkar priserna för våra trogna kunder. Det är vi väldigt glada för, avslutar Mats Wahlström.

• Gastronomi

• hantverksöl
  • ekologiskt
  • poppels bryggeri
  • öl

POPPELS BRYGGERI grundades 2012 av 15 ölälskare med en gemensam dröm: att sprida kärleken till riktigt bra, hantverksbryggt öl. Sedan dess har bryggeriet släppt över ett tjugotal olika öl och växt till ett av Sveriges största mikrobryggerier. 2014 bryggde Poppels ca 130 000 liter öl. 2015 sålde man 275 000 liter öl och det nya bryggeriet i Jonsered har en kapacitet på drygt 2 000 000 liter.

Poppels har alltid strävat efter att involvera sina kunder – av bryggeriet själva kallade "ölhjältar" – i bryggandet. Bland annat genom att tre år i rad brygga Sveriges största crowdsourcade öl på vinbär skördade i villaträdgårdar runt om i Sverige.

Mats Wahlström

Presskontakt VD och Grundare +46725790239