Sveriges största crowdsourcade öl släpps på fredag

2014 bryggde Poppels Bryggeri Sveriges första crowdsourcade öl. I år har bryggeriet höjt ribban och samlat in över 200 liter svarta vinbär från 166 ölhjältar i Partille, Mölnlycke, Göteborg, Uppsala, Stockholm, Malmö, Linköping och Helsingborg

Insamling, bryggning, buteljering och leverans till Systembolaget är äntligen avklarade. Och nu är Projekt 007 – Sveriges största crowdsourcade öl – redo för release.

Projekt 007 är en Imperial Saison med tydlig prägel av både syrlighet och fruktighet från de rikliga svarta vinbären. Den höga alkoholhalten, tillsammans med ölets torrhet, bärighet och speciella blåröda färg, kan lätt föra tankarna till vin. Andra utmärkande smaktoner är kryddighet och jordighet från den karaktäristiska jästen.

Daniel Granath, bryggmästare på Poppels, kommenterar:

– 2014, när vi använde röda vinbär som bas för vår Imperial Saison, tyckte ett flertal av donatorerna att vinbärssmaken var för subtil. De ville helt enkelt känna ett tydligare inslag av sina donerade bär. Så i år har vi valt att öka mängden rejält. Resultatet har blivit en Saison med tydlig karaktär av svarta vinbär. Samtidigt har även syran ökat. Sammantaget en fruktigt fin, vinös upplevelse.

Mats Wahlström, marknadschef, om förberedelserna inför släppet:

– Förra året var det mild kalabalik när våra kära ölhjältar köade för att få köpa en flaska eller två. I år har vi dels ökat antalet flaskor till det dubbla. Vi har också tillsammans med Systembolaget gått igenom vilka städer folk har donerat i. Allt för att det i år ska gå så smidigt som möjligt för var och en som vill smaka denna verkligt unika öl att få tag ett exemplar.

Något du undrar? Hör gärna av dig till marknadschef Mats Wahlström0725 – 79 02 39 eller mats@poppels.se!

Högupplösta pressbilder finns bifogade under "Relaterat material".

• Gastronomi

• systembolaget
  • craft beer
  • hantverksöl
  • crowdsourcing
  • projekt 007
  • poppels bryggeri
  • poppels

POPPELS BRYGGERI grundades 2012 av 15 ölälskare med en gemensam dröm: att sprida kärleken till riktigt bra, hantverksbryggt öl. Sedan dess har bryggeriet släppt ett dussin olika öl och växt till ett av Sveriges större mikrobryggerier. Ett flertal öl finns till försäljning på ett par hundra systembolag från norr till söder.

Bryggeriet har idag sitt hjärta i Mölnlycke men håller precis på att uppföra ett nytt bryggeri i idylliska lokaler i Jonsered.

Bryggeriet har alltid strävat efter att involvera sina kunder (ölhjältar) i ölbryggandet. Bland annat genom att genom att 2014 brygga Sveriges första crowdsourcade öl på vinbär skördade i villaträdgårdar i hela Göteborg med omnejd, och året efter Sveriges största crowdsourcade öl på bär från hela landet.

Mats Wahlström

Presskontakt VD och Grundare +46725790239