Svenska Publishing-Priset blir myndigt - prisutdelningsgala i Stockholms Konserthus

Pressmeddelande   •   Okt 25, 2010 10:48 CEST

I kväll offentliggörs vinnarna i kommunikationstävlingen Svenska Publishing-Priset. Årets upplaga är den 18:e i ordningen, vilket alltså innebär att tävlingen nu är "myndig".

Den enda heltäckande tävlingen för tryckt kommunikation
Det finns numera ett antal tävlingar som premierar antingen design ellerfoto/illustration eller reklam eller textinnehåll eller en viss sorts bok/tidning.

Svenska Publishing-Priset är den enda tävling som bedömer trycksaken som helhet och som omfattar de flesta typer av tryckta alster: broschyrer, böcker, kataloger, magasin, tidningar, tidskrifter, årsredovisningar med flera.

Varför är Svenska Publishing-Priset så respekterat?

Att tävlingen funnits sedan början av 1990-talet och att den omfattar nästan alla typer av trycksaker betyder visserligen mycket. Men mest av allt betyder det faktum att juryn utifrån noggrant specificerade kriterier bedömer helheten, dvs typografi, layout, textinnehåll, visuellt innehåll, pappersval och tryck. Bedömningarna redovisas direkt efter prisutdelningen öppet i form av en uppsättning poängsiffror för varje nominerat tävlingsbidrag.

Guld värt

Vinnarna av förstapriserna i de olika tävlingskategorierna får en statyett och ett diplom, men mest uppskattat är de indirekta resultaten av vinsten. Några exempel:

"Den publicitet vi fick i samband med att vi vann ett av förstapriserna var enligt min bedömning direkt orsak till att UNESCO sedan utsåg vår kyrkby Gammelstad till Världsarv."

Sven Olov Hederyd, Luleå kommun

"Innan vi vann pris för vår webbplats i Svenska Publishing-Priset 1998 hade vi 100 besökare per dag på webbplatsen. Direkt efter prisutdelningen hade vi 1000 besökare per dag, som senare stabiliserade sig på 800 besökare per dag."
Patric Hadenius, Forskning & Framsteg

"Tack vare Svenska Publishing-Priset har vi nu extremt mycket större möjlighet att sälja boken och förhoppningsvis trycka en andra upplaga."
Petra Emtestam, LSU - Sveriges ungdomsorganisationer

Finaste priset
Som kvällens höjdpunkt under prisutdelningsgalan i Stockholms Konserthus i kväll den 25 oktober delas Stora Publishing-Priset ut. Den som vinner detta pris bedöms vara bäst av alla kategorivinnarna i samtliga tävlingskategorier.

Jury
2010 års jury, som haft fler tävlingsbidrag att bedöma än någonsin tidigare, har utgjorts av Lillemor Bulukin, grafisk och journalistisk producent samt juryns ständiga sekreterare, Hans Carstensen, författare och dramatiker, Nils Enlund, professor i medieteknik och grafisk produktion, Björn Karlsson, redaktör och utbildare samt juryns ordförande, Oskar Schmidt, AD och grafisk formgivare, Christina Sollenberg Britton, AD och projektledare.
Utförligare om juryn:   http://www.popkom.se/ppjury

Arrangör
Tävlingen arrangeras sedan starten av tidskriften Populär Kommunikation.

Populär Kommunikation är ett familjeägt utbildnings- och informationsföretag grundat 1966.
Vårt förlag ger ut kunskapsmagasinet Populär Kommunikation.
Kommunikationstävlingen Svenska Publishing-Priset har sedan starten 1990 arrangerats av oss. År 2012 övertogs huvudmannaskapet för tävlingen av AGI Aktuell Grafisk Information, varvid Populär Kommunikation blev medarrangör.

Tfn   070-593 11 09, Björn Karlsson, grundare, ägare, redaktör
Mejl   bjorn@popkom.se