Berg Bruk lanserar nytt samarbete med Paul Svensson

2015-11-03 PRESS RELEASE

BERGA BRUK

Berga bruks drycker är gjorda på en blandning av svenska ekologiska äpplen samt gamla småländska äppelsorter. I det svenska klimatet växer äpplena långsamt och får god tid på sig att utveckla en fin arom och en frisk syra. När äpplena pressats till must blandas de med råvaror av hög kvalitet, valda efter säsong, och utan tillsatt socker, för att skapa goda, innovativa och moderna drycker som passar utmärkt som måltidsdryck eller att avnjuta väl kylda, utan sällskap, precis som de är.

BERGA GÅRD

Berga Gård är en historisk plats som omnämns 1299 redan då fru Margareta Gustavsdotter donerade gården till Kalmar nunnekloster. Gården var länge hjärtat i Emådalen på det småländska höglandet och försörjde på 1700-talet hela bygden med mat från sitt jordbruk och sina stora äppelodlingar.

”Musterier fanns i var och varannan by i Småland förr men tyvärr är det en tradition och ett hantverk som mer eller mindre upphört i här. För mig känns det viktigt att ta upp denna tradition igen, inte minst med tanke på de unika äppelsorterna som finns här och den stora efterfrågan på svenska äpplen.” Kajsa Leander

MÄNNISKORNA BAKOM BERGA BRUK

Sen 20 år tillbaka har Berga Gård varit navet i Kajsa Leanders familj och tillsammans med maken, Joel Berg, grundade hon Berga Bruk 2014.
Kajsa, som idag är utbildad pomolog, har ett förflutet som IT-entreprenör, förläggare och producent och Joel är en framgångsrik Art Director med arbetsgivare som Harper’s Bazaar och H&M och nu det egna Studio Berg. Joel skapar tillsammans med Birgitta Hahn, textilformgivare med ett förflutet inom 10-gruppen, de unika etiketterna.

NYTT SAMARBETE MED PAUL SVENSSON

Det var Pauls starka ideologi när det kommer till matlagning; att råvaran alltid är i fokus och att alltid jobba ekologiskt och närproducerat så långt det går, som gjorde Kajsa intresserad av att inleda ett samarbete med Paul och låta honom skapa en helt egen must.

”Jag har länge funderat på att hitta ett alternativ till det klassiska utbudet av måltidsdrycker och fick nu chansen att titta på det med andra ögon. Det känns spännande att skapa något helt utifrån min vision och som passar den typen av mat jag lagar” Paul Svensson

Den första musten, signerad Paul Svensson, kommer att ha smak av färska lagerblad, äpple, ingefära och vara helt ekologisk.

Till en början kommer musten att säljas exklusivt på Paul Svenssons restaurang på Fotografiska men med ambitionen att senare säljas i utvalda butiker. Från mitten av november kommer det att finnas 800 numrerade flaskor till försäljning.

För mer info samt pressbilder kontakta daniella@popupsthlm.com

PRODUK TER

Ingridfära; ekologisk färskpressad äppelmust med ingefäraFläderik; ekologisk färskpressad äppelmust med fläder och citron Blåpär; ekologisk färskpressad äppelmust med blåbärPlingon; ekologisk färskpressad äppelmust med lingon och lite citron Äppelena; ekologisk färskpressad äppelmustCitronella; ekologisk färskpressad äppelmust med citron

”Det hela handlar om god smak, bra ingredienser och småländsk humor. Namnen på produkterna har både en tydlig koppling till innehållet men med en humoristisk lättsamhet som kan föra tankarna till Astrid Lindgens karaktärer och hennes sätt att namnge saker. Det återspeglar mycket av den folkliga småländska humorn tycker jag.” Kajsa Leander

KOMMANDE/NYHETER hösten 2015
Jordbubbis; ekologisk färskpressad äppelmust, småländska jordgubbar och citron Måltidsmust av Paul Svensson: ekologisk färskpressad äpplemust, färska lagerblad och ingefära. Framtagen i samarbete med Paul Svensson för hans restaurang på Fotografiska.

Berga Bruk AB – Berga Gård 579 92 Högsby – 0491-20880 – info@bergabruk.com - www.bergabruk.se

• bergabruk
  • paulsvensson