Porsche och 919 Hybrid försvarar VM-titlarna

Porsche och 919 Hybrid försvarar VM-titlarna

Efter den framgångsrika säsongen 2015 när Porsche tog totalsegern i Le Mans och vann konstruktörs- och världsmästartiteln för förare, befinner sig nu Porsche i rollen som titelförsvarare. Som en följd av det kommer de två Porsche 919 Hybrid-bilarna med omkring 1 000 hk att få köra med startnummer 1 och 2.

Det bekräftades vid dagens presskonferens i Paris av organisatörerna av Le Mans, Automobile Club de l’Ouest (ACO), och FIA World Endurance Championship (WEC).

– Att tävla med startnummer 1 och 2 är på samma gång en ära och en utmaning, säger team-chefen Andreas Seidl.

– Vi förväntar oss ännu starkare konkurrens 2016 men vi vill ändå vara med och kämpa om segrar och försöka försvara våra titlar. I februari inledde vi våra intensiva test- och träningsprogram i Abu Dahbi.

Inför Porsches tredje säsong i toppkategorin Le Mans-prototyper, har de avancerade 919 Hybrid-bilarna utvecklats betydligt medan den grundläggande strukturen och konceptet för drivning förblir desamma.

– Oberoende av våra sportsliga mål är vår viktigaste uppgift att insamla kunskap om framtida teknologier till Porsche, säger Fritz Enzinger, Vice President i LMP1.

– WEC:s unika reglemente med sin stora tekniska frihet är den rätta plattformen för företaget för att utveckla och testa innovationer för sportbilar för vardagstrafik.

Samma förare
I november förra året tillkännagav Porsche att förarteamen som varit desamma sedan 2014 förblir oförändrade. Världsmästarma Timo Bernhard (Tyskland, 35), Brendon Hartley (Nya Zealand, 26) och Mark Webber (Australien, 39), delar bil nummer 1. Bil nummer 2 körs av Romain Dumas (Frankrike, 38), Neel Jani (Schweiz, 32) och Marc Lieb (Tyskland, 35).

Eftersom reglementet för Class 1 Le Mans Prototypes (LMP1) ger extremt stor teknisk frihet ställs stora krav på teknikerna. Hybridsystemet i 919 kombinerar den senaste turbotekniken med effektiv bränsleinsprutning till den fyrcylindriga tvålitersmotorn. Ett litiumjon-batteri används för att lagra elektricitet från två olika laddsystem, (bromskraft från framaxeln och avgasenergi). 919 Hybrid har ett drivsystem med nästan 1 000 hk och har inspirerat Porsche på flera sätt inför utvecklingen av framtida sportbilar för vanlig trafik. Senaste exemplet är 800-volts tekniken i den renodlade eldrivna konceptbilen Mission E. Teknologin med höga volt ger mycket korta laddtider. Den fyrsitsiga konceptbilen kommer att börja serietillverkas i slutet av det här årtiondet.

Långsammare
– Efter att ha byggt en helt ny 919 inför säsongen 2015 behåller vi den här gången samma chassistruktur, säger Alexander Hitzinger, teknisk chef och ansvarig för 919 Hybrid.

– Därför fanns inget speciellt lanseringsdatum för den nya bilen, vi ändrade bilen steg för steg till specifikationen för 2016. Enligt våra simuleringar kommer förändringar i reglerna för bränsleförbrukning och bränsleflöde att kosta oss cirka fyra sekunder per varv i Le Mans. Vi kan ännu inte uppskatta hur mycket vi kan kompensera för det genom förbättringar på andra områden eller om det ens är möjligt.

Ur ett historiskt perspektiv fortsätter WEC traditionen från sportbils-VM från 1960-talet till 1980-talet. Näst efter Formel 1 är WEC världens viktigaste racing-serie för bankörning. 2016 körs nio omgångar i nio olika länder. Höjdpunkten är Le Mans 24-timmars i Frankrike, där Porsche har ett rekord med 17 totalsegrar. De andra åtta tävlingarna är sex timmar långa. Serien inleds på Silverstone (Storbritannien 17 april) och Spa-Francorchamps (Belgien 7 maj). Efter Le Mans (17-18 juni) körs den tyska deltävlingen i världsmästerskapet på Nürburgring (24 juli). Nya i WEC-kalendern är racet i Mexico City (3 september), åtföljt av Austin (Texas, USA 17 september), Fuji (Japan 16 oktober), Shanghai (Kina 6 november) och finalen i Bahrain 19 nobember.

Det var möjligheten att utveckla innovativa teknologier som uppmuntrade Porsche att återvända till långdistanslopp på högsta nivå. Facit efter 16 tävlingar med Porsche 919 Hybrid sedan debuten 2014: 12 pole positions, sju segrar inklusive fyra dubbelsegrar, fem snabbaste tävlingsvarv, två världsmästerskapstitlar (konstruktörs- och förartitlarna). 2015 kunde ingen annan bil än en 919 nå en av de två främsta startplatserna efter kvalificeringen.

Notera att bild- och videomaterial finns tillgängligt för ackrediterade journalister på Porsches Press databas och kan nås på följande adress: https://presse.porsche.de. På sajten kan man också aktivera Porsche Motorsport SMS Info Service för att få de senaste nyheterna och information. Twitter channel @PorscheRaces ger uppdateringar de senste nyheterna och foton från tävlingsbanor världen runt. Journalister har också tillgång till Porsche Motorsport Media Guide påhttps://presse.porsche.de/motorsport. Porsche Communication ger ytterligare material för journalister och bloggare underwww.newsroom.porsche.com.

För ytterligare information kontakta Andreas Lundberg på tel 46 (0)70 165 18 40 eller e-mail: andreas.lundberg@porsche.se

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 718, 911, Cayenne, Macan och Panamera. År 2015 registrerades 1 215 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Linköping, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.