​Midvintervaka tillbaka på Aftonstjärnan – med nya lysande musiker.

Tetra med vänner bjuder in till traditionell världsmusikalisk julebrygd. Svenska och grekiska Staffansvisor, Santa Lucia på italienska, midvintertango och Lusse Lelle i Balkan-takt skapar tillsammans en föreställningen med ljus och värme, till alla frusna och stressade decembersjälar.

För fyra år sedan släpptes albumet Midvintervaka, en kritikerrosad samling julsånger från olika kulturer varvat med nyskrivet material. Föreställningen, som är en tindrande stjärna i årets utbud julshower, har pågått längre än så:

– Midvintervaka har blivit tradition för oss och vår publik. I år är det femte gången som vi spelar på Aftonstjärnan, säger Anna Ottertun som är en av medlemmarna i vokalkvartetten Tetra.

Midvintervaka är en färgstark helaftonsföreställning i två akter, med musik, dans, upptåg, glitter och allvar. I pausen serveras ett orientaliskt julbord och i foájen underhåller Lukas Stark som DJ med antika 78-varvare, i egenskap av “Musikdirektör Bengtssons stenkakslounge”. Musikdirektören gör även ett inhopp i föreställningen och berättar om julfirandet i ett kollektiv på 70-talet.

Med på scenen i årets Midvintervaka finns även tre av Tetras vänner: Sofia Högstadius fiol, Larisa Ljungkrona dragspel och Jenny Kristoffersson kontrabas.

– Jenny har varit med tidigare men Sofia och och Larisa är med för första gången. Det är på flera plan inspirerande att få in nya musiker. De kommer garanterat bidra till föreställningens lyskraft, säger Anna Ottertun.

Maria Stellas, som också är en av medlemmarna Tetra instämmer. Låtskatten ses nu med nya ögon. Annars är utmaningen som tidigare år, att få musiken, dansen och texterna att blandas på ett dynamiskt sätt:

– Föreställningens energi skapas i mötet mellan de olika folkmusikaliska traditionerna. Det är så vi skapar ljus och värme i en mörk tid.

Midvintervaka spelas på Aftonstjärnan: 15/12 kl 19.00, 16/12 kl 19.00, 17/12 kl 15.00 och 19.00, 18/12 kl 16.00

*****************

TETRA består av fyra sångerskor från Göteborg med samma lust att dela sånger med varandra och andra. Alla har mångårig erfarenhet av att sjunga musik från olika folkmusikaliska traditioner – med Ingrid Brännström, Sanna Källman, Anna Ottertun & Maria Stellas.

I Midvintervaka medverkar även: Jenny Kristoffersson kontrabas, Larisa Ljungkrona dragspel, Sofia Högstadius fiol och Lukas Stark i egenskap av Musikdirektör Bengtssons stenkakslounge.

Se även: www.midvintervaka.se

Evenemanget på Facebook.

Midvintervaka, albumet på Spotify.

**************

Samarbetspartners och bidragsgivare: Göteborgs Stad Kultur, Folkuniversitetet, Teater Aftonstjärnan och Musikcentrum Väst

**************

Pressröster om Midvintervaka:

"spränger fantasins gränser" "en föreställning som torde sakna motstycke bland årets julkonserter" "imponerande musikalitet som genomsyrar allt"

– Gunnar Wiklund, Folkbladet

"...Ibland skruvas känslorna upp så man blir tårögd, som i den makedonska folksången Jovano kryddad med lite Lusse Lelle" "tränger rakt in i hjärtat" "den överjordiskt vackra stämsången som det bjuds generöst på hela kvällen."

– Ulla Sundström, GP

*****************

Presskontakt: Jörgen Wade jorgen@possibilitas.se

• Konst, kultur, underhållning

Possibilitas producerar och marknadsför artister, teatergrupper och andra konstnärliga projekt.

Vi är ett familjärt produktionsbolag, med känsla för både stora och små uppdrag – vi söker finansiering och marknadsför den enskilde konstnären, men har även kompetens att projektleda och koordinera offentliga kulturarrangemang som exempelvis Planeta Festival.

Possibilitas är från Göteborg. Våra uppdragsgivare och samarbetspartners är regionala och lokala organisationer som Kultur i Väst, Göteborgs stad, Stora Teatern men även mindre grupper och artister som Gränslandet, Tetra, Kristina Issa eller NewOpera CO.

Vi gillar gränsöverskridande produktioner, samarbeten mellan olika konstformer, mellan konstutövare och näringsliv, men också mellan olika kulturer som det svensk/kubanska dansprojektet Somos.

Possibilitas långsiktiga strävan är att utvecklas som produktionsbolag och bli en etablerad aktör inom svensk- och spanskspråkigt kulturliv.