ALLEGRA CAPITAL förvärvar Bring Citymail från Posten Norge

ALLEGRA CAPITAL förvärvar Bring Citymail från Posten Norge

Det tyska kapitalbolaget ALLEGRA CAPITAL förvärvar Bring Citymail, en av de ledande leverantörerna av posttjänster i Sverige, av Posten Norge.

• Bring Citymail är den näst största aktören på den svenska postmarknaden
  • Omsättning ca 2 miljarder kronor (200 miljoner euro) år 2017
  • Säljare Posten Norge
  • ALLEGRA CAPITAL GmbH är ett tyskt kapitalbolag som är inriktat på europeiska företagsförsäljningar i speciella situationer
  • Bring Citymail kommer att byta namn till Citymail

• Förvärv av Bring Citymail - ALLEGRA CAPITAL

Posten Norge säljer sitt svenska dotterbolag Bring Citymail. köpare är det tyska private kapitalbolaget ALLEGRA CAPITAL GmbH.

Bring Citymail

Bring Citymail är en ledande leverantör av posttjänster i Sverige och är den näst största aktören på den svenska postmarknaden. Företages omsättning är ca 2 miljarder kronor (200 miljoner euro) med cirka 3 600 anställda år 2017.

Bring Citymail distribuerar brev, levererar brevlådepaket och tillhandahåller andra postala tjänster.

Företaget grundades 1991 under namnet Citymail och förvärvades 2002 av Posten Norge. Över tid har Bring Citymail etablerat en position som nummer två på den svenska postmarknaden bakom PostNord.

Bring Citymail kommer att ägas av ett holdingbolag, rådgivet av ALLEGRA CAPITAL. Vid övertagandet av verksamheten kommer Bring Citymail att byta tillbaka till sitt ursprungliga namn Citymail. Befintliga kontaktpersoner, tjänster och kundavtal kommer inte att påverkas av transaktionen. Kunder och partners kan räkna med fullständig kontinuitet.

Bring Citymail har etablerat en stark position i Sverige med sitt utmärkta service- och tjänsteutbud, framåt är lönsamhetsutvecklingen ett centralt mål. Den snabba tillväxten inom e-handel ökar efterfrågan på effektiva lösningar. Bring Citymail erbjuder en unik plattform för att skapa innovativa "last mile solutions", speciellt för små paket.

ALLEGRA CAPITAL

ALLEGRA CAPITAL GmbH är ett tyskt kapitalbolag grundat år 2000. Bolaget är aktivt i förvärv och positiv utveckling av företag. Dess förvärv fokuserar på europeiska medelstora företagsavyttringar i speciella situationer. ALLEGRA använder ett systematiskt och långsiktigt tillvägagångssätt och är en ansedd partner för företag att omforma sin portfölj av dotterbolag. Företagen ägs vanligen av specifika holdingbolag, rådgivna av ALLEGRA CAPITAL och drivs av en oberoende företagsledning.

Förändringar av tidningssamarbete i Stockholm

2013 etablerade Bring Citymail, Dagens Nyheter(DN) och Svenska Dagbladet(SvD) ett gemensamt bolag för distribution av post och tidningar i Stockholmsområdet. I framtiden kommer distributionen av post och distribution av tidningar i Stockholmsområdet att separeras igen. Postverksamheten i Stockholm kommer bedrivas av Citymail medan distributionen av morgontidningar kommer att utföras av Pressen Morgontjänst (PREMO), som kommer att ägas av Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet. PREMO s verksamhet kommer under en övergångsperiod hanteras av Citymail. De båda bolagen kommer fortsatt ha ett distributionssamarbete med post och paket.

Genom att överlåta sin andel i morgontidningsdistributionen till SvD och DN, återgår Citymail till sitt framgångsrika ursprung.

ALLEGRA CAPITAL statement:

- Vi är entusiastiska att meddela förvärvet av Bring Citymail, den näst största aktören på den svenska postmarknaden. Detta förvärv visar ALLEGRA CAPITALs förmåga som partner för företag som söker nya ägare till en till en icke-kärnverksamhet. Vi ser mycket fram emot att arbeta med Bring Citymails ledning för att främja en lönsam utveckling av verksamheten.

Förvärvet är ett viktigt steg i ALLEGRA CAPITALs strategi att växa i Norden. Förvärvet av företag i speciella situationer i Skandinavien inom alla branscher är strategiskt mycket attraktivt för ALLEGRA CAPITAL, säger Dr. Hendrik Heinze, VD för ALLEGRA CAPITAL

Citymailstatement:

- I ALLEGRA CAPITAL har vi funnit en utmärkt partner med möjligheterna att stödja oss på vår resa till en lyckad framtid. Våra kunder och partners kan räkna med kontinuitet. Vi kommer att fortsätta att erbjuda utmärkt service till våra kunder i postdistributionen och vi kommer att utnyttja den spännande potentialen med e-handel och brevlådepaket, säger Patrik Östberg, VD för Bring Citymail

Bringstatement:

- Posten Norges övriga verksamhet i Sverige (under varumärket Bring) påverkas inte av avtalet mellan ALLEGRA CAPITAL och Posten Norge. Som en del av Posten Norges nya strategi kommer postverksamheten fortsatt att vara en del av kärnverksamhet i Norge. Bring är en nordisk logistikaktör med Norden som hemmamarknad och koncernen kommer att fortsätta fokusera, satsa och utveckla sitt erbjudande inom e-handel, hemleverans och logistik.

Bring är och ska vara en ledande inom e-handel och logistikmarknaden i Norden som erbjuder den bästa kundupplevelsen. Det uppnår vi genom kontinuerliga innovations- och leveranslösningar som uppfyller våra kunders behov vid varje given tillfälle, säger Thomas Tscherning, VD för Bring Express.

För mer information kontakta:

ALLEGRA CAPITAL:

Press office: Breidenstein + Krüger, Markus Breidenstein, T +49 69 2400 4730 / M.Breidenstein@breidensteinkrueger.com

Patrik Östberg, vd Citymail, T +46702600745 / patrik.ostberg@bringcitymail.com

Adam Leth, informationschef, Bring: +46 070 789 78 50 / adam.leth@bring.com

Björn Hygstedt, kommmunikationschef, SvD Svensk Dagbladet / bjorn.hygstedt@svd.se

Mats Johansson, Executive Director, Dagens Nyheter / mats.johansson@bonnier.se