Blogg: Jaguar I-PACE, intressant nykomling i elbilsfamiljen

Allt fler biltillverkare satsar på elbilar men det kom trots allt som en stor överraskning då Jaguar i november 2016 lanserade konceptbilen I-PACE. Det handlade om en ren elbil med imponerande data. Vad sägs om:

• Batteri: 90 kWh
  • Räckvidd: 500 km
  • Elmotor: 2 x 200 hk
  • Acceleration 0 – 100km/h: 4 sekunder

Än mer överraskande är kanske att man redan vid den första lanseringen av konceptbilen deklarerade att man skulle starta leveranser 2018 och därmed komma ut med bilen före motsvarande modeller från Mercedes, BMW, Volkswagen och Audi. Det fanns möjlighet redan förra året att enligt ”Tesla-modell” förhandsreservera en bil vilket jag gjorde då bilen såg spännande ut.

Nyfikenheten var stor då jag inbjöds av Jaguar att delta i en intern lansering av bilen i Oslo. Den bil som visades upp var en röd konceptbil. Det handlade om att ”se men inte röra” men behållningen var förutom att fysiskt se bilen få möjligheten att prata med de närmast ansvariga för utvecklingen av bilen. Mina intryck kan sammanfattas som:

Utseendemässigt är bilen otroligt snygg. Man har varit mycket angelägen att behålla en ”Jaguar Look” samtidigt som eldriften ger helt nya möjligheter för designarbetet. Några kuriosa är att LED-belysningen var en otroligt viktig komponent då den kräver mycket mindre utrymme och medger att man kan ta tillvara möjligheterna att skapa litet överhäng framtill och därmed ett större kupéutrymme. Även aerodynamiskt ger eldriften nya möjligheter och man har skapat en mycket snygg lösning där man låter luft passera i ett utrymme under huven. Spoilern baktill är vinklad nedåt i stället för uppåt som är det vanliga. Skälet är att man genom viktfördelningen inte behöver skapa någon ”nedkraft” på bakdelen av bilen. Resultatet är mindre luftmotstånd och bakrutan hålls ren! Produktionsbilen kommer utseendemässigt att vara mycket lik konceptbilen.

Bild1. Bo Normark och Matt Beaven, Chief Exterior Desginer Jaguar Land Rover

Invändigt kan man konstatera att kupén är otroligt rymlig. Yttermåtten är helt identiska med min Volvo V60 laddhybrid men kupéutrymmet är hela 200 mm längre. Även bagageutrymmet var överraskande stort och framför allt ”rent”. Men hur det blir med det senare får vi väl se på produktionsvarianten. På tal om rent så är instrumenteringen tämligen minimalistisk. Två av tre displayer är av touchtyp. I övrigt var inredningen typiskt konceptbil, tämligen extrem och här kan produktionsbilen komma att skilja sig mycket kraftigt från konceptbilen. Lite skämtsamt konstaterade man att produktionsbilen givetvis har mugghållare till skillnad mot konceptbilen. Jag tror att man får en mycket god bild av den kommande inredningen och instrumentering om man tittar på den nyligen lanserade Range Rover Velar.

Prestanda har man beskrivit tämligen väl och det är ingen tvekan om att bilen får mycket imponerande data. Accelerationen anges till 4 sekunder för 0 – 100 km/h, vilket gör den till den snabbaste av alla Jaguars modeller. Man har valt att förse bilen med två identiska motorer på 200 hästkrafter. Man uppger en räckvidd på minst 500 km enligt standard körcykeln NEDC.

Laddning. Här har man hittills bekräftat att laddning ska ske med 50 kW vilket i dagens läge är mycket lågt. Tesla laddar med 130 kW och de tyska biltillverkarna satsar på 150 kW. Det var helt uppenbart vid samtal med norska elbilsägare att man snarast vill ha högre laddeffekt än 130 kW! Uppenbarligen funderar man på frågan hos Jaguar man bekräftade ingen förändring av ladd specifikationen.

Förarstöd. Här ligger Jaguar knappast i framkant och I-PACE kan förväntas få tillgång till samma system som finns i det nuvarande modellutbytet. Det känns okej men inte så mycket mer och är mycket långt från vad Tesla kan erbjuda.

Leverans. Här kom man med mycket tydliga besked om att ”alla som tecknat sig får leverans andra halvåret 2018”. PÅ direkt fråga så svarade man att det gällde såväl Norge som Sverige. Det känns fortfarande lite häpnadsväckande med tanke på att produktionsbilen fortfarande inte visats upp och man uppgav att konfiguratorn som medger skarp beställning inte kommer att vara tillgänglig förrän våren 2018. Ett mycket starkt skäl är att Jaguar måste få igång försäljningen för att klara de nya EU-målen med CO2-utsläpp som säger 95 g CO2 per km i genomsnitt för bilparken till 2021. Min samlade bedömning är att elbilssatsningen är mycket genuin och jag tror att man kommer att lyckas bl.a. för att man satsar direkt på ett konkurrenskraftigt koncept för en ren elbil.

Bild 2. Bo Normark och Giles Lenthall Product Strategy Manager Jaguar Land Rover

Sammanfattning:

Jaguar har med sin satsning tagit ett jättekliv mot en ny bilgeneration som innefattar rena elbilar. Jag tycker att man hamnat helt rätt i sin specifikation beträffande prestanda och utrymme. Bilen är otroligt snyggt formgiven och crossover-konceptet bör tilltala de flesta. Det är mycket imponerande att man på så kort tid har kommit så långt. Det handlar om mycket professionella och dedikerade personer som ser elektrifieringen som en chans att stärka Jaguars varumärke. Det ska för övrigt bli intressant att se hur mycket man kommer att satsa på laddhybrider. Jag tror att svaret kan ligga i hur väl man lyckas med I-PACE och här ser jag mycket stora möjligheter att man hamnar rätt med en elbil i toppklass som lanseras före flera konkurrenter. Ett frågetecken är priset där man hittills sagt att den hamnar 10 – 15 % över motsvarande fossilbil. Problemet är väl vilken fossilbil man jämför med.

För egen del blev jag mycket imponerad av det jag såg men även av diskussionerna med såväl konstruktionschef som designchef. Mycket kompetenta och dedikerade yrkesmän långt ifrån de ”mediatränade” kommunikatörer som ofta får framträda. Jag ser fram emot att det finns möjlighet att beställa bilen ”på riktigt” och visningen gav mersmak.

Bo Normark, Senior Advisor Power Circle

• Energi