Jag ska elektrifiera hela världen lilla mamma, del 1 av 4

I början av året passerade vi två miljoner sålda laddbara bilar i världen och i februari passerade vi 30 000 laddbara bilar i Sverige. Utvecklingen går så snabbt att de stora analys-bolagen gång på gång har fått revidera sina prognoser. Men det är inte bara våra bilar som elektrifieras och om just detta kommer denna bloggserie i fyra delar handla om.

Vi har redan sett elbussar och laddhybridbussar på de svenska vägarna och vi har sett lyckade försök med eldrivna lastbilar på E16 i Sveriges första elväg samt Elways lyckade försök vid teststräckan i Arlandastad. Elektrifieringen möjliggör också klimatneutrala resor med andra typer av transportfordon. Ett av de transportsätt som kommit långt i utveckling är det marina. Ett bra exempel på detta är Rederiet Stenersen AS i Norge som har slutit avtal med Corvus Energy Inc. som leverantör av litium-jonbatterier till världens första tankfartyg med hybrid framdrivning. Fartyget har en längd på 156 meter och en tank på 25 000 kvadratmeter för frakt av kemikalier.

Även norska Fjord1, Norges största färjebolag, har beställt nya hybridfartyg med en kapacitet på 50 bilar och 199 personer och som kan köras på ren el med möjlighet till snabbladdning.

Norges fiskeindustri förbrukar årligen 400 miljoner liter diesel, men med hjälp av elektrifiering kan förbrukningen reduceras med 80 %. Ett exempel på detta är fiskebåten Elfrida som är helt eldriven och som används för att fiska lax. Båten är 14 meter lång och åtta meter bred och kräver en daglig resa på 50 minuter. Drivlinan är utvecklad av Siemens och klarar resan på 100 % el. Batterierna laddas över natten.

Men det är inte bara norrmännen som ligger långt framme när det gäller elektrifiering av båtar och fartyg. Finska Visedo OY har tagit fram ett 100 ton tungt och 23 meter långt passagerarfartyg för Taiwans räkning. Den elektriska drivlinan sägs spara 25 000 liter bränsle varje år.

Även Venedigs båtar elektrifieras. Den 15 meter långa och helt eldrivna båten ”Scossa” kan transportera 40 passagerare med hjälp av en 180 kW elmotor och i Frankrike utvecklar företaget Seabubbles sina första prototyper av eldrivna taxibåtar. Denna franska sjötaxifarkost bygger på en bärplansteknik och glider över vattnet när den kommer upp i fart. Ett batteri på 20 kWh räcker till 2-4 timmars körning med en topphastighet på 30 knop (cirka 55 km/h). Samtidigt tittar man också på att göra farkosten förarlös.

Idag finns till och med Jetskis som går på el. Gratis X1 från det amerikanska företaget Free Form Factory kan köras i 45 minuter på en full laddning. Gratis är dock bara namnet, själva Jetskin kostar $18 000.

Även i Sverige tittar man på elektrifiering av färjor. Bland annat har man i Stockholm testat världen första snabb-elfärja BB Green. I del två av denna bloggserie kommer jag skriver mer om elektrifiering inom flygsektorn.

Mazdak Haghanipour
Sakkunnig Elfordon & Laddinfrastruktur