Power Circle lanserar statistik om laddinfrastruktur

Hur många laddstationer finns det i Sverige? Vilken kommun har flest laddmöjligheter? Hur många laddpunkter enligt EU-standard finns det? Frågorna har ställts många gånger, utan att ha besvarats. Nu finns svaren på www.laddinfra.se.

Power Circle tog under hösten 2014 initiativ till en nationell databas för laddinfrastruktur. Sedan dess har arbetet med att bygga upp information om det svenska beståndet av laddstationer pågått. Att kunna hitta de laddstationer som finns runt om i Sverige är av största vikt för användare av laddbara fordon. Tack vare den nationella databasen finns numera flera karttjänster och appar som visar laddstationer.

Men frågan om hur många laddstationer och laddpunkter som finns i Sverige och hur dessa fördelar sig geografisk har alltjämt förblivit obesvarad.

Power Circle lanserar därför statistik på den svenska laddinfrastrukturen. På www.laddinfra.se finns information om antalet laddpunkter i Sverige med avseende på uttagstyp, anslutningseffekt och geografisk fördelning. Just nu finns exempelvis 384 laddpunkter med Typ2-anslutning, och den dominerande anslutningseffekten är 3,7 kW. I kommunerna Stockholm, Östersund, Gotland och Sundsvall finns flest laddpunkter. På länsnivå finns bäst möjligheter att ladda sin elbil i Stockholms län (290), Jämtlands län (146) samt Västra Götalands län (96).

- Detta är grundläggande statistik som måste finnas tillgänglig. Politikerna talar om ett mål på 10 000 publika laddstationer, nu kan mål som detta följas upp på ett bra sätt. Från 2016 blir Sverige sannolikt skyldiga att rapportera till EU om hur laddinfrastrukturen växer fram. Statistiken är en av många fördelar med en nationell databas, säger Olle Johansson, VD Power Circle.

Statistiken kommer att utökas och utvecklas ytterligare under våren.

Statistiken baseras på de laddstationer som finns registrerade i den nationella databasen. Publika laddstationer kan registreras på www.laddinfra.se. Statistiken uppdateras kontinuerligt.

För mer information, kontakta;

Olle Johansson, VD Power Circle AB

+46 (0)70-791 29 62, olle.johansson@powercircle.org

För frågor om registrering i databasen, kontakta;

Mazdak Haghanipour, Projektledare Power Circle AB

+46 (0)72-732 48 11, mazdak.haghanipour@powercircle.org