Nära 27 000 bilar med sladd i Sverige

I november ökade beståndet av laddbara bilar i trafik i Sverige med 1 055 stycken. Det finns nu 26 925 laddbara bilar i Sverige. De laddbara bilarna finns i hela landet, endast i fyra kommuner saknas registrerade laddbara bilar.

Det laddbara beståndet i Sverige fortsätter att växa, under november tillkom 1 055 laddbara bilar. Det senaste året har antalet bilar som går helt eller delvis på el och som kan laddas från elnätet ökat med 88 %. Samtidigt fortsätter utbudet av laddbara bilar att breddas. I år har 18 modeller sålts i minst 100 exemplar var. Populärast är laddhybrider i stadsjeep- eller kombiutförande.

Under november fortsatte Volkswagen Passat GTE att öka mest av laddhybriderna (+276), följt av Mitsubishi Outlander (+198). Bland de rena elbilarna ökade Nissan Leaf (+53) mest, följt av Tesla Model S (+39).

Sveriges första elbilsmässa, eCarExpo, arrangerades i Stockholm och Göteborg under månaden som gick. På mässan kunde besökare se det breda utbud som finns av både laddbara bilar och laddutrustning för publik och privat miljö. Målet med mässan var bland annat att göra det enkelt och roligt för den som funderar på att byta till eldrift att hitta information.

- Det är fantastiskt vilket intresse som finns för eldrift och laddning just nu. Och det var extra roligt att träffa många personer som redan kör på el och höra hur nöjda de är. Samtidigt finns det ett fortsatt stort informationsbehov, och jag noterade att en målgrupp som nog behöver en extra utbildningsinsats är de som säljer bilarna. Det är dags att byta hästkrafter och acceleration mot räckvidd och laddtid, säger Olle Johansson, vd för Power Circle.

Den svenska laddinfrastrukturen fortsätter att växa. I slutet av oktober fanns 2 565 laddpunkter fördelade på 726 laddstationer, enligt Sveriges nationella databas för laddinfrastruktur (laddinfra.se). Av dessa är 1 396 laddpunkter utrustade med uttag Typ2 och 186 laddpunkter med CCS/Combo2, vilka är de standarder som EU slagit fast ska gälla i publik miljö.

Topplistan

De vanligaste elbilarna i Sverige är Nissan Leaf (2 194 st) samt Tesla Model S (1 935 st). Bland laddhybriderna är Mitsubishi Outlander (6 302 st) och Volkswagen Passat GTE (3 797 st) vanligast.

www.elbilsstatistik.se finns ytterligare information om det laddbara beståndet och laddinfrastrukturen i Sverige, inklusive grafer och andra visualiseringar av intressant statistik.

ELIS - Elbilen i Sverige

Power Circle publicerar varje månad utvalda delar av statistiken över beståndet av laddbara lätta fordon i Sverige. Statistiken sammanställs från en unik databas över Sveriges samtliga laddbara fordon (personbilar, lätta lastbilar och fyrhjuliga mc) och ger en mer heltäckande bild av elbilar och laddhybrider i Sverige än annan tillgänglig statistik. I databasen, som går att beställa i sin helhet, belyses bland annat olika laddstandarder, tekniska specifikationer specifika för elbilar och geografisk data för varje enskild bil, samt diverse prognoser. Informationen ger ett unikt beslutsunderlag då det kommer till uppbyggnad av lokal laddinfrastruktur, inköp av elfordon och marknadsöversikt.

För mer information, kontakta:

Olle Johansson, VD Power Circle AB

+46 (0)70-791 29 62, olle.johansson@powercircle.org

För engångsutdrag eller abonnemang på ELIS, kontakta;

Mazdak Haghanipour, Projektledare Power Circle AB

+46 (0)72-732 48 11, mazdak.haghanipour@powercircle.org