Pierre Swärd: Kungen av Hammond jubilerar med vinylsläpp och spelningar

Pressmeddelande   •   Feb 05, 2019 13:30 CET

Pierre Swärd Organ Jazz 'n' Soul Group. Foto credit: Pelle Piano.

PIERRE SWÄRD ORGAN JAZZ 'n' SOUL GROUP (special guest: LaGaylia Frazier)
14/2 Ronneby - Ronneby Kommun Kulturcentrum
15/2 Halmstad – Bagarstugan
16/2 Malmö – Victoriateatern

PIERRE SWÄRD ORGAN JAZZ ’n’ SOUL GROUP
27/2 Norrköping - Crescendo
28/2 Stockholm - Mornington Hotell

På scen
Pierre Swärd – orgel och sång
Jan Ottesen – gitarr
Jocke Ekberg – trummor
LaGaylia Frazier – sång (14-16/2).

Hammondorgelkungen Pierre Swärd fyller 50 år som organist och firar det med jubileumsskiva och konserter - och souldrottningen LaGaylia Frazier som special guest.
Karaktären är blandad – från hårdsvängande, ruffiga låtar till stillsamma, känsliga ballader.
Det är jazz, soul, blues och funk som blandas friskt, dynamiskt och härligt spontant!

Gruppens sound har sitt ursprung i orgeljazzen som bl a Jimmy Smith, Jimmy McGriff och Jack McDuff införde under femtio- och sextiotalet. Låtmaterialet är en blandning av egna och andras kompositioner och man kan få höra låtar signerade Swärd, Ottesen, Wes Montgomery, Jaco Pastorius, Roland Kirk, Hoagy Carmichael, John Coltrane, Kool and The Gang m fl.

Pierre har spelat och turnerat med sitt Hammond B3-sound i över 50 år. Ett spelande och turnerande som har resulterat i både TV-, radioframträdanden och skivinspelningar. Hösten 2015 sändes ett entimmes hyllningsprogram i SVT 2 med namn ”Orgelkungen Pierre Swärd”.

Ulf Wakenius, Lisa Nilsson, Nils Landgren, Blacknuss, Jojje Wadenius, Marie Fredriksson, Victoria Tolstoy, Louise Hoffsten, Svante Thuresson, Brenda Russell, Nils-Bertil Dahlander, Bernard "Pretty" Purdie, Pee Wee Ellis, Peps Persson, Björn Skifs, Sabu Martinez, Sharon Dyall och LaGaylia Frazier är bara några av de artister som han Swärd har samarbetat med.

I samband med jubiléet släpps också en jubileums-LP, "Organ Jazz´n Soul", som innehåller 7 låtar, speciellt utvalda av Pierre plus en exploderande avslutning från Jazzfestivalen på Skeppsholmen 1992. Här finns också bilder och texter som speglar Pierres femtioåriga karriär.

Pierre Swärd Organ Jazz'n Soul Group har tidigare släppt 3 CD-skivor: ”Organ Jazz'n Soul" (1996), "Up and at it" (2001) och "Slow but Fast" (2013).

”Det svänger på ordentligt och man kan riktigt "se" händer och fötter löpa amok på Swärds Hammond och Ekbergs trumset, medan Ottesen smakfullt håller igång gitarren! Härlig musik för oss orgelfreaks!” Björn G Stenberg "Uppsala Nya"

PRESSKONTAKT: Birgitta Haller | birgitta.haller@bigispromotion.se | +46 739 847786

PR-KOLLEKTIVET SÖDERMALM
musik – nöje – kultur – livsstil

PR-kollektivet Södermalm består av en grupp frilansande PR-konsulter inom främst musik, nöje, kultur & livsstil. Alla har lång och gedigen erfarenhet av PR och varumärkesbyggande.
Vi sitter i gemensamma lokaler på Södermalm i Stockholm.

Big Is Promotion – Birgitta Haller
Mave Music – Malin Veronica
Mia Promotion – Mia Palmblad
Stone Media – Johanna Boström Stone

Genom att skicka din kommentar accepterar du att dina personuppgifter behandlas i enlighet med Mynewsdesks <a href="http://www.mynewsdesk.com/se/about/terms-and-conditions/privacy_policy">Integritetspolicy</a>.