"När man jobbar med rehabilitering måste man ha en helhetssyn, se människan och vilka behov och vilken livsstil varje enskild individ har" - Madeleine Stenius

Blogginlägg -

Madeleine "Madde" Stenius är undersköterska och utbildningsansvarig på Praktikertjänsts dotterbolag Rehab Station Stockholm. Hon är också en hängiven eldsjäl i kampen mot trycksår. I sitt blogginlägg berättar hon bland annat om sitt medverkande på den internationella trycksårskonferensen EPUAP.

Den 27-29 augusti 2014 hölls den sjuttonde internationella trycksårskonferensen EPUAP (European Pressure Ulcer Advisory Panel) på Stockholms universitet. Konferensen, där årets tema var Trycksår genom ett människoliv - Prevention, behandling och rehabilitering, satte rekord med nästan 700 deltagare från 48 länder! Föreläsningar hölls parallellt i tre föreläsningssalar och utanför salarna visade företagen upp sina sårbehandlande och tryckavlastande produkter.

EPUAP:s svenska arbetsgrupp består av Sveriges sårdrottning och ordförande för konferensen, professor Christina Lindholm, styrelsemedlemmar från SSiS (Sårsjuksköterskor i Sverige) samt undersköterskan Madde Stenius (undertecknad) från Rehab Station Stockholm. Jag föreläste även tillsammans med en kollega, arbetsterapeut Carin Bergfeldt, samt ställde ut två posters. Ytterligare personal och samarbetspartners till Rehab Station var inbjudna att tala om de ryggmärgsskadades sår problematik där bland annat sittpositionering och kognition ingick.

Konferensen öppnades av riksdagsledamot Barbro Westerholm. Hon efterföljdes av Ronny Persson, som berättade sin historia om hur han blev förlamad, fick sår som ledde till en plastikoperation så han missade sin Paralympicssatsning. Ronnys föreläsning, From offpist to offload, gav deltagarna en bild av människan bakom såret – det var många i bänkraderna som efteråt berättade hur rörda de blivit av hans berättelse.

De flesta tror att det bara är äldre som får trycksår, men tyvärr drabbar det även barn och patienter på våra akutsjukhus samt personer med bland annat neurologiska sjukdomar som MS, hjärnskadade, ryggmärgsskadade och demenssjukdomar, vilket denna konferens uppmärksammade.

När man som jag jobbar med rehabilitering måste man ha en helhetssyn, se människan och vilka behov och vilken livsstil varje enskild individ har. Det kräver både teamarbete och engagemang för att det ska bli bra och fungera även i hemmiljö. Själv har jag tagit med mig helhetstänket in i sårbehandlingen och anser att ett sårteam måste vara fler än sjuksköterskor och läkare. Mina viktigaste samarbetspartner förutom patienten själv är arbetsterapeuten och sjukgymnasten men jag behöver ju även vår läkare och plastik kirurg.

Det finns speciella sitt-symposium för sjukgymnaster där inte ”trycksårsmänniskorna” är med och så har vi våra sårkonferenser där inte sjukgymnaster och arbetsterapeuter är med. Märkligt tycker jag! Så jag är jätteglad att EPUAP-styrelsen godkände min idé att ändra på detta på årets trycksårskonferens - för första gången någonsin fanns ett block för både sjukgymnaster och arbetsterapeuter på programmet.

Konferensen innehöll många intressanta föreläsningar med olika studier, erfarenheter och kunskap som överförs från labb och appliceras i patientvården. I pauserna och under middagarna i stadshuset och på Solliden fanns utrymme för deltagarna att utbyta erfarenheter med varandra.

Då vi alla i Sverige ska jobba efter EPUAP-riktlinjer är det bra att veta att ett nytt internationellt dokument med evidensbaserade riktlinjer och utbildningsprogram för att klassificera trycksår, PuClas3, släpptes och finns på www.epuap.org.

Nästa EPUAP-konferens hålls i Ghent, Belgien den 16-18 september 2015.

/Madde Stenius, undersköterska/utbildningsansvarig på Rehab Station Stockholm