Järva Unga - satsning på vård för unga i utsatt område

Järva Unga - satsning på vård för unga i utsatt område

För att förbättra vården för ungdomar som har problem med psykisk ohälsa eller drogberoende startades projektet Järva Unga, som presenterades under onsdagen den 27 augusti. Mottagningen Järva Unga ska hjälpa ungdomar mellan 16 och 25 år och öka tillgängligheten för barn- och ungdomspsykiatrin i området.

Projektet är en satsning tagen av Praktikertjänst Psykiatri AB - Järvapsykriatrin, ett dotterbolag till Praktikertjänst AB, Maria Ungdom, Beroendecentrum i Stockholms läns landsting och Prima barn och vuxenpsykiatri.

Problematiken att nå och behandla ungdomar med drogproblematik eller psykisk ohälsa ledde till uppstarten av projektet Järva Unga, som nu drygt ett år efter planerandet snart står redo att öppna. Genom ett tätt samarbete mellan olika samhällsaktörer ska en ökad tillgänglighet till psykiatri och beroendevård ges för ungdomar och unga vuxna i Järvaområdet i norra Stockholm.

-  Det kommer att bli en besöksverksamhet med i lokaler i Kista, men vi kommer även arbeta mobilt och uppsökande för att möta ungdomar där de befinner sig. Här spelar alla samarbetsparters en stor roll. Genom den samverkan vi fått igång kan verksamheten erbjuda en väldigt enkel och smidig hjälp i akuta situationer till de unga i området, säger Helena Sjöqvist, projektledare för Järva Unga.

Målet är att locka unga med missbruksproblem och psykisk ohälsa till vård, utan remisstvång. Även anhöriga och andra resurser i patientens nätverk kan initiera kontakten med Järva Unga.

- Tidigare har dessa grupper hamnat mellan stolarna. Och dessa ungdomar är redan långt bort från vården och i stort behov av hjälp. Får de ingen hjälp är det bästa som händer är att de förstör sin ungdom, det värsta är att de förstör sina liv. Det här projektet är därför oerhört viktigt, säger Kersti Gabrielsson på Järvapsykiatrin.

Mottagningen Järva Unga öppnar sina portar i Kista under början av november 2014 med fokus på förlängda öppettider på eftermiddagar och kvällar. 200 patienter per år hoppas man kunna ta emot.

- Arbetssättet är en pionjärsatsning på området med en så omfattande samverkan. Att vara lättillgängliga för dessa ungdomar är a och o i projektet. Viktigt att poängtera är också att vi inte enbart är till hjälp för de unga i Järvaområdet, utan hela Stockholm, säger Helena Sjöqvist.

Under välkomstceremonin, som tog plats i mottagningen i Kista fanns flera landstingspolitiker på plats och representanter från samtliga samarbetspartners.