Anders Hedenros är ny CIO inom Praktikertjänst

Anders Hedenros är ny CIO inom Praktikertjänst

Den 1 februari 2014 tillträdde Anders Hedenros rollen som CIO (Chief Information Officer, strategisk IS/IT-chef), en ny roll i Praktikertjänsts koncernledning.

Anders Hedenros har en lång bakgrund inom affärsutveckling och IT. Han kommer närmast från ABB som CIO i Sverige och har dessförinnan varit CIO för bland annat Systembolaget och SJ. Anders Hedenros har även haft ledande positioner inom IT på Swedbank, Accenture, Hewlett-Packard och Ericsson.

- Det ska bli otroligt spännande att utveckla IS/IT-området inom Praktikertjänst och stötta verksamheterna så att de har ett så optimalt IS/IT-stöd så möjligt. Vi ska även vara offensiva och se hur den nya digitala teknologin kan skapa ytterligare affärsnytta. Det kommer både patienterna och alla verksamheter ute i landet till nytta, säger Anders Hedenros. Webbmässigt ligger Praktikertjänst i framkant och har bland annat utmärkelsen "Sveriges bästa intranät 2013" i bagaget. Det blir därför spännande att vara med på den fortsatta resan även inom det området, säger Anders Hedenros.

- Vår verksamhet blir alltmer IS/IT-beroende och vi står inför många både möjligheter och utmaningar. Anders gedigna erfarenhet kommer att vara till stor nytta för Praktikertjänst i den utvecklingen! säger Carola Lemne.

Anders Hedenros rapporterar till vd Carola Lemne och ingår i koncernledningen. Den centrala IS/IT-verksamheten inom Praktikertjänst svarar för drift, förvaltning och utveckling av koncernens gemensamma system och infrastruktur.

Foto: Stefan Tell