Nationella Munhälsodagen firas med event och fototävling

Nationella Munhälsodagen firas med event och fototävling

"Ta hand om hela dig!" Det är tandvårdens budskap den 14 september när Nationella Munhälsodagen uppmärksammas runt om i Sverige. På programmet står allt från flashmobs för munhälsa och hälsa till fototävling på Instagram, men framförallt möjligheten att ställa frågor om tänder och munhälsa till  tandvårdens medarbetare.

Nationella Munhälsodagen firas i år av tandvården i Sverige på tema Ta hand om hela dig - din livsstil påverkar hur du mår!  Läs mer om vad som händer på gator och torg runt om i Sverige på www.munhalsodagen.se.
- Vi är oroade över bristen på kunskap om sambandet mellan munhälsa och allmän hälsa, säger Gunilla Klingberg, ordförande Sveriges Tandläkarförbund, Yvonne Nyblom ordförande Sveriges Tandhygienistförening, Susanne Nordberg ordförande Svenska Tandsköterskeförbundet, Bent Petersen, tf ordförande Sveriges Folktandvårdsförening och Ann-Chriztine Ericsson, chef affärsområde Tandvård Praktikertjänst.

Med aktiviteter på gator och torg och information och fototävling på den sociala webben vill tandvården lördagen den 14 september nå invånarna med budskap om sambandet mellan livsstil och munhälsa.
- Det är vår förhoppning att Nationella Munhälsodagens aktiviteter ska bidra till en ökad medvetenhet om sambandet mellan livsstil och munhälsa.

Mer information
www.munhalsodagen.se om Nationella Munhälsodagen, aktiviteter den 14 september, sambandet hur du sköter din munhälsa, sambandet mellan munhälsa och allmän hälsa m m.
Facebook https://www.facebook.com/pages/Nationella-munhälsodagen/114814778549670
Twitter https://twitter.com/#!/munhalsa

Gunilla Klingberg, ordförande, Sveriges Tandläkarförbund
tfn 070-780 00 44
Lena Munck, presskontakt, Sveriges Tandläkarförbund
tfn 070-971 84 91
Yvonne Nyblom, ordförande, Sveriges Tandhygienistförening
tfn: 073-366 63 99
Susanne Nordberg, ordförande, Svenska Tandsköterskeförbundet
tfn: 070-669 06 07
Bent Petersen, tf ordförande, Sveriges Folktandvårdsförening
tfn: 070-526 45 04
Annette Birnbaum, informationsansvarig Praktikertjänst Tandvård
tfn: 070-789 40 49

Fakta om Munhälsodagen:
I Sverige har tandvården valt att fira Nationella Munhälsodagen andra lördagen i september för att kunna avsätta tid till olika aktiviteter. 2013 uppmärksammar tandvården i Sverige Munhälsodagen lördagen den 14 september. Vi använder dagen till att lyfta fram sambandet mellan munhälsa och hälsa samt hela tandvårdens engagemang för folkhälsan.
Vi kommer att synas på Hötorget i Stockholm och runt om i Sverige arrangeras olika aktiviteter för att uppmärksamma Munhälsodagen.

World Oral Health Day
World Oral Health Day instiftades 2008 av tandläkarnas internationella samarbetsorganisation World Dental Federation, FDI. Syftet är att skapa ett gemensamt tillfälle att uppmärksamma betydelsen av oral hälsa globalt, regionalt och nationellt.

Mer information
Fakta om svenskarnas munhälsa hittar du på www.munhälsodagen.se.http://www.tandlakarforbundet.se/For-allmanheten/Munhalsodagense/Ta-hand-om-hela-dig/

Internationella munhälsodagen arrangeras i samarbete mellan Sveriges Tandläkarförbund, Sveriges Tandhygienistförening, Svenska Tandsköterskeförbundet, Praktikertjänst och Sveriges Folktandvårdsförening.

Praktikertjänsts affärsområde Tandvård är den största privata tandvårdsaktören i Sverige, med landets mest nöjda patienter. Affärsmodellen är unik med runt 1 300 aktieägare som själva arbetar som verksamhetsansvariga tandläkare, tandtekniker och tandhygienister på mottagningar och laboratorier runt om i landet. Antalet medarbetare är ungefär 4 800. Affärsområdets omsättning är cirka 4,6 miljarder kronor, vilket motsvarar 51 procent av koncernens omsättning. ”Bättre vård för bättre liv.” www.tandvard.praktikertjanst.se, www.alltomdinatander.se.