Småskalig verksamhet inom vården kan ge minskad sjukfrånvaro

Småskalig verksamhet inom vården kan ge minskad sjukfrånvaro

En rapport från Försäkringskassan visar att sjuktalen bland anställda inom vården ökar kraftigt. I Praktikertjänst, den största koncernen inom privat tandvård och hälso- och sjukvård i Sverige, där verksamheten är relativt småskalig är däremot trenden den motsatta.

Mellan 2012 och 2013 hade sjukfrånvaron i Praktikertjänstkoncernen minskat med en tredjedel för att landa på 2,14 procent. Av alla medarbetare i moderbolaget var det 57 procent som inte tagit ut en sjukdag under 2013. SCB:s statistik visar en genomsnittlig sjukfrånvaro på 3,5 procent totalt inom vården och 4,6 procent inom den landstingsdrivna.

- Det är självklart väldigt kul att vi är ett av Sveriges friskaste företag. Speciellt med tanke på hur det ser ut i vården i övrigt, säger Björn Persson, personal- och kommunikationsdirektör på Praktikertjänst.

I Försäkringskassans rapport Sjukfrånvaroutvecklingen 2010‐2013 har det så kallade sjukpenningtalet, det vill säga hur många som får sjukpenning, inom vården ökat med över 6 procent mellan 2012 och 2013, en trend som alltså är den motsatta inom Praktikertjänst.

Björn Persson tror att de låga sjuktalen i just Praktikertjänst kommer från hur bolaget är uppbyggt.

- Jag tror att vårt arbetssätt med småskalig verksamhet och korta beslutsvägar gör att man blir sedd och hörd. Det sociala sammanhanget är ju jätteviktigt i arbetsmiljön. Våra medarbetare har mycket att säga till om i sin yrkesroll och våra verksamhetschefer är dessutom Praktikertjänsts aktieägare. Sedan så har vi ju också bra lokaler, friskvård och så vidare som även det har en stark påverkan på arbetsmiljön, säger Björn Persson.