​Bristfällig undervisning om alkohol i skolan

En ny undersökning visar att sex av tio ungdomar på högstadiet inte har haft någon undervisning om alkohol i skolan under det senaste läsåret. Samtidigt visar undersökningen att det är lätt för ungdomar att få tag på alkohol.

Ungdomarna som deltog enkätundersökningen befinner sig i den ålder då många alkoholdebuterar. Trots det säger 60 procent av de tillfrågade att de inte har fått ta del av någon undervisning om alkohol under det senaste läsåret. Åtta av tio ungdomar svarar även att de har lätt att få tag på alkohol.

I grundskolans styrdokument framgår att rektor har ansvar för att i undervisningen i olika ämnen integrera ämnesövergripande kunskapsområden som exempelvis alkohol. Enkätundersökningen, som besvarades av 2 800 ungdomar på högstadiet, visar att skolan misslyckas med det förebyggande och hälsofrämjande arbetet kring alkohol.

– I dag finns det en positiv nedåtgående trend när det gäller ungdomars alkoholkonsumtion, men skolan måste arbeta förebyggande med alkoholfrågan för att inte den positiva trenden ska brytas, säger Åsa Lasson, projektledare för Prata Om Alkohol.

Kontakt Prata Om Alkohol
Åsa Lasson
info@prataomalkohol.se

Undersökningen genomfördes på uppdrag av Prata Om Alkohol i mars/april 2015 på Ungdomar.se

• Skola

• skolansvar
  • skola
  • förebygga
  • elever
  • alkoholprevention
  • alkoholkonsumtion
  • alkohol

Prata Om Alkohol arbetar för att skjuta upp en eventuell alkoholdebut bland ungdomar. Det sker genom distribution av vårt vetenskapligt testade utbildningsmaterial, fortbildningar för skolpersonal och idrottsledare samt informationsarbete för att höja statusen kring denna viktiga fråga i Sveriges skolor och idrottsföreningar.

Prata Om Alkohols metodmaterial har beställts av 75 procent av Sveriges högstadier och gymnasier. Satsningen har även uppmärksammats internationellt och har idag lanserat i flera europeiska länder. Sedan starten 2006 drivs Prata Om Alkohol av utbildningsföretaget Kunskapskraft & Media med medel från branschorganisationerna Sprit- och Vinleverantörsföreningen och Sveriges Bryggerier.

Per Hazelius

Presskontakt Presskontakt Projektledare och pressansvarig 08-410 214 64