Förändra attityder och värderingar bland unga

Går det att förflytta attityder? Trots att det är förbjudet förekommer sexuella trakasserier, alkoholkonsumtion och diskriminering bland unga. Vad är det som saknas när lagar och regler inte räcker till?

Under seminariet samtalar experter från RFSU, Riksidrottsförbundet, Sveriges Elevkårer och Prata Om Alkohol om de utmaningar och möjligheter de mött med värdegrundsarbete för att uppnå förändring och långsiktiga förbättringar i skolan och inom idrotten.

Frågor som diskuteras:
- Vad finns det för framgångsfaktorer i ett värderingsarbete?
- Vilka är utmaningarna med ett givande värderingsarbete? Går det ens att påverka attityder och värderingar?
- Hur kan man utvärdera de satsningar man gör?
- Vilken roll spelar politiken och hur kan våra politiker främja arbetet med värderingsfrågor i samhället?
- Vilken roll har skolan och idrotten?

Medverkande:
- Malin Andersson, Chef Idrottsutveckling, Riksidrottsförbundet
- Pelle Ullholm, Sakkunnig och Metodutvecklare, RFSU
- Lina Hultqvist, Ordförande, Sveriges Elevkårer
- Per Hazelius, Projektledare, Prata Om Alkohol

Seminarium den 3 juli under Almedalen som arrangeras av Prata Om Alkohol tillsammans med Sveriges Elevkårer.

Läs mer om seminariet >>