Prata Om Alkohol utbildar elever och lärare på Ryaskolan i Göteborg

Den 22 september är Prata Om Alkohol på Ryaskolan för att inspirera skolpersonal och elever till ett hälsofrämjande arbete.

Jan Lindh från Prata Om Alkohol kommer att hålla två föreläsningar på Ryaskolan i Biskopsgården den 22 september. Syftet är att inspirera skolpersonal och elever till ett hälsofrämjande arbete. Föreläsningen Våga stå upp! Du har huvudrollen i ditt eget liv! fokuserar på begrepp som attityd, respekt, ansvar och hälsa.

Skolan når alla ungdomar i en ålder då de prövar och utvecklar en egen identitet. Därför är det extra viktigt att få skolor att arbeta kontinuerligt och långsiktigt med att motverka att unga dricker alkohol. Föreläsningen vänder sig till elever och lärare i årskurs 6-9 och utgår från Prata Om Alkohols metodmaterial för skolan.

Media hälsas välkommen på föreläsningarna. Anmäl dig gärna till asa@kkm.se

Tid och plats
Ryaskolan, Erik Väderhatts Gata

Föreläsning 1: 8.30 till 9.45

Föreläsning 2: 10.30-11.45

För mer information kontakta:
Jan Lind
Jan.Lindh@brevet.nu

Paula Palmdahl, Rektor Ryaskolan
paula.palmdahl@vastrahisingen.goteborg.se

Jan Lindh är en uppskattad föreläsare och har 30 års erfarenhet som ledare i skola, elitidrott och näringsliv. Han belönades med Riksidrottsförbundets och Svenska Sportjournalistförbundets Fair Play-pris 2004, tillsammans med AIK Fotboll.

• Skola

• alkoholprevention
  • elever
  • trygghet
  • värdegrund

Prata Om Alkohol är ett metodmaterial som är anpassat för hälsofrämjande arbete med ungdomar. Metoden bygger på samtalsbaserad undervisning med fokus på att lära ungdomar att motstå social press, grupptryck och att lära sig att säga nej till alkohol. Sedan starten 2006 drivs Prata Om Alkohol av utbildningsföretaget Kunskapskraft & Media med medel från branschorganisationerna Sprit- och Vinleverantörsföreningen och Sveriges Bryggerier.

www.prataomalkohol.se

Per Hazelius