Stark sång vinnare i skoltävling mot alkohol i trafiken

Pressmeddelande   •   Maj 28, 2014 12:57 CEST

I stenhård konkurrens från elever i hela landet tog Johanna Erling från Helsingborg hem segern i Prata Om Alkohols kampanjtävling. Uppdraget var att ta fram en egen kampanj för att få andra att inte köra påverkade i trafiken.

Tävlingsbidragen kom från högstadie- och gymnasieelever i hela landet och bestod av Youtube-klipp, kortare novellfilmer, hemsidor och olika satsningar via sociala medier som Facebook, bloggar och Twitter.

Årets förstapris går till eleven Johanna Erling. Hon vinner 10 000 kronor till sin klass. Hennes kampanj ”Don’t drink & drive” består av en låt och musikvideo.

- Det är fantastiskt att se det engagemang, den skicklighet och kreativitet som hon visar med sin kampanj. Genom sitt kampanjarbete får hon med sig viktig kunskap om de risker som alkohol i trafiken för med sig, säger Veronica Wallin jurymedlem och Marknadschef Acne Studios clothing.

Juryn stod inför en mycket tuff uppgift när de skulle välja ut det vinnande bidraget. Till slut föll valet på Johanna Erlings bidrag med motiveringen:
”Finstämt bidrag som berör och stannar kvar i minnet. Melodi och framförande känns nyskapande och förmedlar en känsla av engagemang. Vinnaren visar stor förståelse för de risker som alkohol i trafiken medför och bidraget har stor viral spridningsmöjlighet.”

Titta på vinnarbidraget

Kontakta ansvarig lärare Susanna Winqvist, 070-618 77 14 susanna_winqvist@campeon.se

Kontakt Prata Om Alkohol Per Hazelius, info@prataomalkohol.se eller 08-410 214 64

Årets tävlingsjury
Peter von Satzger, PR Director MTV - Jacob Sandström, Business Direktor reklambyrån DDB - Jimmy Johansson, VD PR-byrån AWB - Per Hazelius, Projektledare Prata Om Alkohol - Sofia Persson, Projektledare Trafikverket - Veronica Wallin Marknadschef Acne Studios clothing - André Vifot Haas, redaktör Ungdomar.se

Prata Om Alkohol arbetar för att skjuta upp en eventuell alkoholdebut bland ungdomar. Det sker genom distribution av vårt vetenskapligt testade utbildningsmaterial, fortbildningar för skolpersonal och idrottsledare samt informationsarbete för att höja statusen kring denna viktiga fråga i Sveriges skolor och idrottsföreningar.

Prata Om Alkohols metodmaterial har beställts av 75 procent av Sveriges högstadier och gymnasier. Satsningen har även uppmärksammats internationellt och har idag lanserat i flera europeiska länder. Sedan starten 2006 drivs Prata Om Alkohol av utbildningsföretaget Kunskapskraft & Media med medel från branschorganisationerna Sprit- och Vinleverantörsföreningen och Sveriges Bryggerier.

Kommentarer (0)