Högstadieelever löser klimatfrågan på Universeum

900 elever med 33 olika transportlösningar för framtiden intar Universeum tisdagen den 9 februari. Det är dags för final och framtidsdag i projektet Framtida transporter.

Vilket bidrag imponerar mest på juryn, vilka företag hittar nästa generations medarbetare och vem bestämmer sig för att studera teknik på universitetet?

Framtidsdag på Universeum
Det är rekordår för Framtida transporter, teknikprojektet som bygger på Universeums arbetsmodell Unga spekulerar. 33 klasser från totalt 15 skolor i sex olika kommuner kommer för att presentera, diskutera och tävla med sina bidrag. Uppdraget är att ta fram en lösning för hur kan vi förflytta oss och transportera varor på ett hållbart sätt år 2035.

Juryn bedömer bidragen i två steg. Först utifrån den artikel och film som klasserna skickar in. I steg två under framtidsdagen. Då besöker juryn de 33 mässmontrarna för att titta på klassernas 3D-modeller och lyssna till deras muntliga presentationer. Efter överläggningar utser juryn vinnare, andraplats och hederpristagare.

I årets jury sitter Catrin Lammgård (Göteborgs universitet), Christer Karlsson (DB Schenker), Bertil Blomsterberg (Universeum), Edvard Molitor (Göteborgs Hamn), Erica Krönhoffer (SJ), Helene Samuelsson (Preem), Joakim Jakobsson (AB Volvo), Jonatan Hanson (Hogia), Per-Olof Arnäs (Chalmers) och Sara Hellgren (Göteborgs Stad Trafikkontoret).

Program:
9.30–13.00 Mässa
Eleverna ställer ut sina transportlösningar i foajén (plan 1) och Teknoteket (plan 3).
9.30–13.00 Aktiviteter i huset
Bland annat kan eleverna quizza, lyssna på ormsnack, prova på teknikbygg och följa med på en rymdresa i Uniview.
10.15–13.00 Utmana experterna
Elevgrupper träffar experter från näringslivet, akademin, samhället och politiken för att diskutera transporter. Preem deltar med tre experter inom hållbarhets-, drivmedels- och transportområdet. Bland övriga deltagare finns Ann-Marie Ramnerö (Göteborgs Stad Trafikkontoret), Helene Odenjung (kommunalråd, Göteborg), Jonas Flodén (Handelshögskolan, Göteborgs universitet), Leif Axelsson (Lindholmen Science Park), Lena Malm (kommunfullmäktiges ordförande, Göteborg) och Mats Bergh (Johanneberg Science Park). 13.20 Prisutdelning
Bland annat premieras bästa fråga och bästa svar i Utmana experterna.
13.30 Juryns prisutdelning
Juryn delar ut hederspriser, andrapris och förstapris.

Om Unga spekulerar
Unga spekulerar ger eleverna möjlighet att påverka sin samtid och framtid. Arbetssättet ger stora möjligheter att utveckla elevernas entreprenöriella förmågor och erbjuder många chanser att arbeta över ämnesgränserna i skolan. Projekten engagerar lärare, elever, näringsliv, akademi, samhälle och politik.

Projektpartner
Framtida transporter är ett samarbete mellan Universeum och Chalmers, DB Schenker, Göteborgs Hamn, Göteborgs universitet, Hogia, Preem, SJ, Svensk Sjöfart, Trafikkontoret Göteborgs Stad samt Volvo.

• transporter
  • hållbara transporter