Preems julgåva – 350 000 kr till fyra hjälpande organisationer

Det är återigen tid för Preem att dela ut sin årliga julgåva. För 2017 har fyra olika verksamheter valts ut som alla hjälper människor i nöd. Totalt omfattar Preems julgåva 350 000 kr som i år fördelas på SOS Barnbyar, Stockholms Stadsmission, Stadsmissionen i Göteborg och Arken i Lysekil.

Gemensamt för de fyra utsedda organisationerna är att de jobbar främst mot utsatta människor i behov av stöd.

– Att bidra till omställningen mot en mer hållbar värld innebär engagemang och delaktighet på många plan. Ett av flera initiativ i denna ambition är vår julgåva som tilldelas olika organisationer som arbetar för ett bättre samhälle, säger Helene Samuelsson, kommunikationschef på Preem.

SOS Barnbyar har verksamhet i 134 länder och driver bland annat barnbyar där föräldralösa och övergivna barn får ett nytt hem och en familj. Utöver julgåvan stödjer Preem även två av SOS Barnbyars verksamheter, barnbyn i Brovary i Ukraina och uppbyggnaden av ett familjehus i Santa Cruz i Bolivia under 2018-19. Samt att 1 kr av varje kaffe som säljs på Preems stationer under december månad tillfaller SOS Barnbyar.

Stockholms Stadsmission är en idéburen organisation som arbetar för att skapa ett mänskligare samhälle för alla. Detta görs genom att arbeta med social omsorg, vård, utbildning och arbetsintegration. Något som man gjort ända sedan 1853 då organisationen bildades för att hjälpa de som hade det sämst i samhället.

Göteborgs kyrkliga stadsmission är en politiskt obunden, idéburen organisation som utan vinstsyfte bedriver hjälpverksamhet bland behövande och driver andra verksamheter för vård och omsorg om den enskilda människan. Eftersom samverkan är viktig, arbetar de tillsammans med såväl församlingar och förvaltningar inom den offentliga sektorn, som företag och enskilda. En omfattande volontärverksamhet berikar och höjer kvaliteten i organisationens olika verksamheter.

Arken i Lysekil är en plats för gemenskap mellan människor. Målsättningen är att tillsammans skapa en stad fri från missbruk, hemlöshet, ensamhet och utanförskap. På Arken samlas människor av olika nationaliteter, åldrar, kön, bakgrund och livsförhållanden. Arken drivs av Lysekils församling och Lysekils frikyrkoförsamling sedan 2001.

För mer information, kontakta:
Preems presstelefon, 070-450 10 01
Niclas Brantingson, presschef Preem, 070-362 03 99, niclas.brantingson@preem.se

Preem är Sveriges största drivmedelsbolag. Vår vision är att leda omvandlingen mot ett hållbart samhälle. Preems två raffinaderier räknas till de mest moderna och miljöanpassade i Europa med en raffineringskapacitet på över 18 miljoner kubikmeter råolja per år. Vår verksamhet omfattar produktion, försäljning, distribution samt trading och varuförsörjning. Vi förädlar och säljer bensin, diesel, eldningsoljor och förnybara drivmedel till företag och privatpersoner i Sverige och Norge. Drygt 2/3 av produktionen exporteras. Vi har också ett rikstäckande servicenät med 570 tankställen för privat- och yrkestrafik. Preem AB har drygt 1 400 anställda varav 950 arbetar vid raffinaderierna. För helåret 2016 var Preems omsättning 56 miljarder SEK.