Kavats VD talar under EU:s Green Week i Bryssel

Kavat har som enda svenska företag valts ut att tala under miljökonferensen Green Week på temat; att skapa gröna jobb och bidra till ekonomiskt hållbar tillväxt i EU som även tar socialt ansvar.

Green Week är EU:s största årliga konferens för miljöpolitik, som sammanför politiker, representanter från industrin, icke-statliga organisationer, den akademiska världen och media för ett unikt utbyte av idéer och bästa praxis.

EU:s miljömärke EU Ecolabelhjälper inte bara konsumenterna att identifiera produkter och tjänster med minskad miljöpåverkan, det leder också till affärsutveckling och grön sysselsättning. EU Ecolabelhar i år 25-årsjubileum och Kavat har över 50 modeller i sitt sortiment som certifierats med denna miljömärkning. Jubiléet uppmärksammas under veckan genom att lyfta fram utvalda succéhistorier från dessa 25 år.

”Vi är självklart stolta över att vara ett utav de utvalda företagen som uppmärksammats och att vi får möjlighet att sprida vårt arbetssätt och vår filosofi om hållbar kvalitet. Något som lönar sig i längden, för alla, inte minst konsumenten och för miljön. Vi skall under veckan presentera Kavat och vårt arbete med EU Ecolabel. Jag ska berätta om hur vi kunnat skapa tillväxt och indirekt mer jobb genom att miljömärka våra skor”, säger Kavats VD Magnus Ericson.

”Kavat är vår enda svenska EU Ecolabel-licens för skor, något vi är väldigt stolta över. Vi ser just nu ett stort intresse för hållbart mode där Kavats starka hållbarhetsarbete är både inspirerande och ett föredöme”, säger Ulf Eriksson, produktansvarig för skor på Miljömärkning Sverige AB.

Geeen Week äger rum mellan den 29 maj till 2 juni och Kavat ingår i det officiella programmet den 31 maj då Magnus Ericson presenterar företagets framgångshistoria.

För mer information vänligen kontakta;

Sara von Gegerfelt, Presskontakterna på sara@presskontakterna.se,

Magnus Ericson, VD Kavat på magnus@kavat.com eller

Cecilia Wilhelmsson, presskontakt Miljömärkning Sverige AB på cecilia.wilhelmsson@svanen.se