FoKo Art To Go / Annidelin AB

1 000 pappersremsor SvD blev till konst

Pressmeddelande   •   Okt 18, 2012 08:00 CEST

En torso med utsidan i 1 000 pappersremsor av Svenska Dagbladet och insidan av lika många från Elle, så beskriver konstnären Lisa Abelsson sitt verk Papergirl.
Lisa Abelsson är en av de 36 utställande konstnärerna under FoKo i Mood Stockholm, och Papergirl är ett av fem verk som hon har lämnat in till utställningen. Lisa arbetar både skulpturalt och i måleri. Intresset för att utveckla sitt konstnärskap väcktes i Paris och därefter har hon följt många utbildningar bl. a betong-, gips- och skulpturkursen på Folkuniversitetet och stora konstkursen på samma skola

-       En kompis till mig ställer ut under FoKo och genom honom fick jag höra att man tog in mer konst under pågående utställning och då gärna skulpturalt, berättar Lisa Abelsson. Så jag hoppad på tåget.

Verket Papergirl är i blandteknik med bas i papier-maché/collage. På frågan om det finns en tanke bakom valet av tidningar, Svd på verkets utsida och magasin Elle på insidan, blir svaret nej.

-       Jag råkade prenumerera på Svd när jag påbörjade Papergirl så enkelt var det, säger Lisa. Och Elle har ju så stadigt och bra papper vilket jag behövde. Men så här i efterhand hade det varit kul om jag satt ihop en helt annan story bakom verket, avslutar Lisa Abelsson och skrattar.

Öppettider FoKo i MOOD Stockholm: måndag – fredag kl 11-19, lördag kl 11-18, söndag kl. 11-18. Fri entré

För mer information kontakta;
FoKo Art To Go: Caroline Asplund, caroline@fo-ko.se , mobilnr.070 551 58 35 www. fo-ko.se
MOOD Stockholm: Mikael Johansson, mikael.johansson@amffastigheter.se,
mobilnr. 072 514 50 64  www.moodstockholm.se

Höstens FoKo Art To Go i samarbete med MOOD Stockholm öppnar den 11/10 fram till den 21/10. Konstnärer, konststuderande och andra konstutövare ställer ut och säljer sin konst. En bred konstpublik får chansen att hitta just sin bild. Någon antagningsjury finns inte. Den konstnärliga bedömningen överlåts helt till publiken. Här visas konst för alla och sedan starten för sex år sedan finns ett pristak på 16 000 kronor på den konsten som säljs.

Konst är kraft!
Med den föresatsen skapar vi med FoKo sedan 2007 kraftfulla möten
mellan ännu inte etablerade konst och en konstintresserade publik.
Art To Go är vår återkommande supermarket för originalkonst, KonstPaus låter
företag utnyttja konstens kraft för sitt varumärke och Graphics är reproduktioner
i begränsade serier av originalverk.