Ung Företagsamhet Skåne

1 000 unga skånska entreprenörer samlas för att tävla om SM-biljetter

Pressmeddelande   •   Mar 06, 2012 21:07 CET

Tisdagen den 13:e mars går Skånes regionala UF-mässa Våga Vara Egen Skåne 2012 av stapeln på Stadionmässan i Malmö. Under en heldag, presenteras 200 skånska UF-företag för beslutsfattare, högskola och näringsliv i södra Sverige. Mässan är öppen 11:00 – 15:00 och det är fri entré.

Mässan är kulmen på ett intensivt UF-år vilket har pågått på 56 gymnasieskolor runt om i Skåne med sammanlagt 1 613 gymnasieelver.

-       Man måste besöka mässan för att verkligen förstå vilken drivkraft det finns i dagens unga. Det finns en enorm kraft i att få utveckla något själv och som man är stolt över, säger Jonas Lundström, regionchef för Ung Företagsamhet Skåne.

Gymnasieungdomarna som ställer ut på mässan är UF-företagare, vilket betyder att de under ett år utvecklar en affärsidé, startar sitt företag och arbetar med riktiga varor och tjänster, säljer till riktiga kunder för riktiga pengar.

-       Det är oerhört viktigt att man redan i tidiga år utvecklar de entreprenöriella förmågorna. Många av våra gymnasieungdomar kommer att ta steget ut på en arbetsmarknad som vi idag inte vet mycket om. Därför är det väldigt viktigt att våra gymnasieskolor stimulerar elevernas tilltro till sina egna förmågor och ger dem rätt verktyg från början, säger Jonas Lundström.

Skåne har en stark tradition av UF-företag som lyckas väl på SM. Förra årets vinnare i kategorin Sveriges Bästa UF-företag togs hem av Lindmarks Servering UF som sedan fick representera Sverige på EM.

-       Det är fantastiskt att se så unga och drivna människor kämpa för att förverkliga en idé de själva tagit fram. Det finns ingen hejd i kreativiteten hos de här ungdomarna, säger Jonas Lundström.

Klicka här för att se samtliga UF-företag som ställer ut på mässan och varifrån de kommer:

För ytterligare information kontakta:

Jonas Lundström, 0706-050506
e-post: jonas.lundstrom@ungforetagsamhet.se
webb: http://ungforetagsamhet.se/skane
Facebook: http://facebook.com/ungforetagsamhetskane

Fakta om UF-året:
UF-företagen drivs under ett år på gymnasiet för att dels ge ökad kunskap om företagande men kanske framförallt för att ungdomar ska växa som människor och utveckla sina entreprenöriella förmågor. Ung Företagsamhet Skåne är en ideell organisation med 30-års erfarenhet av att stötta och utveckla ungas företagsamhet och entreprenörskap i skolan.

Fakta om tävlingen Våga Vara Egen
Den regionala UF-mässan är också ett tillfälle för Skånes UF-företag att tävla mot varandra, där vinnarna får möjlighet att representera Skåne på SM i UF-företagande på Stockholmsmässan den 14-15:e maj. UF-företagen tävlar i kategorierna Bästa vara, Bästa tjänst, Bästa hantverk, Bästa logotype, Bästa webb, Bästa produktutveckling, Bästa tillgängliga vara eller tjänst, Miljöpriset samt de individuella kategorierna Bästa säljare och Handelsbankens entreprenörsstipendium. Därtill utses även Årets UF-skola och Årets lärare bland Skånes aktiva UF-lärare.