Finnair

1.1 miljon till Asien via Helsingfors – Seoul +26 procent

Pressmeddelande   •   Dec 17, 2009 14:46 CET

2009 12 17 Efter elva månader har över 1.1 miljon passagerare valt att flyga den mest klimatsmarta och snabbaste vägen mellan Europa och Fjärran Östern - ”Via Helsinki”.

Det visar officiell passagerarstatistik från Finavia, finländska luftfartsverket, avseende 1 januari till 30 november 2009 jämfört med samma period förra året. Följande destinationer har hittills ökat mest: Seoul +26% och Hongkong +10%. Totalt flög 91.000 till Asien via Helsingfors. Flest flög till Bangkok - 23 000 passagerare. Finnair flyger idag 60 gånger i veckan nonstop från Helsingfors med smidiga förbindelser från Stockholm, Göteborg, Norrköping och Köpenhamn till följande destinationer i Asien: Delhi dagligen, Peking dagligen, Shanghai dagligen, Hongkong dagligen, Bangkok dubbla dagliga, Tokyo, Osaka, Nagoya och Seoul. Finnair flyger 90 nonstopflyg till Kina varje månad via Helsingfors.

Missa inte Finnairs kampanj i Business class – res fram till 31 mars 2010
2009 12 17 Fram till den 31 december kan du boka Finnairs kampanjpriser till en rad noga utvalda destinationer i Asien. Njut av fyrstjärnig* service ombord i exempelvis världens mest bränslesnåla tvåmotoriga långdistansplan – Finnairs nya Airbus A330-300. Köp biljetten 30 dagar innan avgång.Frånpriser inklusive skatter och avgifter vid bokning via finnair.se till följande destinationer från Stockholm och Göteborg: Peking 19 090 kr, Bangkok 16 490 kr, Tokyo 22 900 kr, Osaka 24 550 kr, Nagoya 27 530 kr. Norrköping: Peking 19 760 kr, Bangkok 17 160 kr, Tokyo 23 570 kr, Osaka 25 220 kr, Nagoya 28 200 kr. Regler och bokning via finnair.se eller din resebyrå! *Skytrax.

Förmånligare hotellboende i Japan med Finnair Plus

2009 12 17 Osaka är en av Japans mest hotelltäta städer. Här finns 1.600 stycken med totalt 40.000 bäddar. Den amerikanska investmentbanken Morgan Stanley har nyligen satsat 30 miljoner dollar på en totalrenovering av Finnair Plus partnerhotellet ANA Crowne Plaza 2008. Idag är det ett av Japans absoluta mest moderna. Något som allt fler svenska affärsresenärer och turister upptäckt. Richard G. Rennie är hotellchef:

– Vi har fått betydligt fler svenska och nordiska gäster tack vare Finnairs nonstopflyg från Helsingfors i kombination med Finnar Plus, som ger bonuspoäng för varje övernattning.

ANA Crowne Plaza, som ingår i InterContinental Hotels Group, har 478 rum fördelade i fyra olika kategorier: Suite floor, Club floor, Upper floor och Regular floor. Plus singelrum från cirka 895 kronor. Det centralt belägna hotellet är omgivet av flera regeringsbyggnader och kontorskomplex. Osaka är hemmaplan för elektronikbjässarna Sharp och Panasonic. Hotellet ligger alldeles intill stadens största nöjesdistrikt med allt från diskotek och sushibarer till trestjärniga Guide Michelinrestauranger och jazzklubbar. Men du kan också välja att stanna kvar på Crowne Plaza. Här finns fem olika högklassiga restauranger. Japanska Dojima erbjuder närproducerad äkta Kobebiff från Kobe några mil väster om Osaka.

Mariann Nilsson försäljningschef vid InterContinental Hotels Group i Stockholm med varumärken som Holiday Inn och Intercontinental Hotel & Resorts i portföljen, säger att hon ser en klar tillväxt från Sverige när det gäller Osaka:– Vi har 40 hotell totalt i Japan i olika prisklasser, som passar både affärsresenärer och turister.