Jusek

1 500 mer i ingångslön till den som förhandlar

Pressmeddelande   •   Sep 05, 2003 08:54 CEST

När akademiker börjar på sitt första jobb får de som har ett lönesamtal med sin blivande arbetsgivare i genomsnitt 1 500 kronor mer i ingångslön än de som inte har det. Det visar resultat från en arbetsmarknadsundersökning bland nyexaminerade jurister, ekonomer, systemvetare, personalvetare och samhällsvetare som fackförbundet Jusek genomfört.

För de akademiker i undersökningen som angav ett löneanspråk på sin anställningsintervju låg medianingångslönen på 20 000 kronor i privat sektor. De som inte gav sig in i en lönediskussion före anställningen fick en betydligt lägre ingångslön på 18 500 kronor.

-Vi ser att det är viktigt att ta en aktiv roll i lönesamtalet redan inför den första anställningen, säger Stephanie Sjöberg, pressansvarig för Jusek. Går man in på en för låg ingångslön kan det bli svårt att komma ikapp på sikt.

Män begär mer och får mer
Även hur mycket man begär i lön har betydelse för ingångslönen. Kvinnor och män begär lön i lika hög utsträckning, 48 procent i undersökningen gjorde det. Men männen begär mer. Männen i privat sektor begärde i genomsnitt 23 000 kronor i ingångslön och fick 21 000 i snittlön. Kvinnornas genomsnittliga löneanspråk låg på 21 000 kronor. Deras genomsnittliga ingångslön var 20 000 kronor.

-Många är rädda att gå miste om jobbet om man begär för mycket i lön på en anställningsintervju, säger Stephanie Sjöberg. Men ett högt löneanspråk sänder signaler om att du tror på dig själv och att du har något att tillföra tjänsten. Självklart ska löneanspråket fortfarande vara rimligt.

För kommentarer kontakta:
Stephanie Sjöberg, pressansvarig, 08-665 29 55, 070-665 29 55

För mer information och statistik från Juseks undersökning:
www.jusek.se under fliken "Press" efter kl: 09.30

Stephanie Sjöberg