Universal Music Sweden

#1 i England – Nu kommer han till Sverige

Pressmeddelande   •   Okt 24, 2012 11:30 CEST

Noel Gallagher visste uppenbarligen vad han talade om när han i ett tidigt skede beskrev den nu Sverigeaktuella Jake Bugg som ”The Future of Music”. Den 19 årige Nottingham-sonen som även hyllats av bland annat Chris Martin, Elton John, Lily Allen och Damon Albarn ligger nu #1 i England med sitt självbetitlade debutalbum. Låtar som "Lightening Bolt" och "Trouble Town" har satt en hel musikvärld i spinn och bidragit till att den unge singer-songwritern nu jämförs med storheter som Bob Dylan och Simon & Garfunkel.

Sagt om Jake Bugg:

”Nottingham-sonen ger oss ömsom attackerande, ömsom innerlig musik, 50- och 60-talets folk sammanfogat med samma periods livsbejakande pop verkar som fundament, och ovanför svävar Arctic Monkeys "dra åt helvete"-riff filtrerat genom en fernissa av country och sprakande akustisk gitarr” – GAFFA (4/6)

”Men när han är sig själv trogen, när han vågar lita på sin egen begåvning, inte minst i närapå perfekta singeln »Trouble Town«, låter han som om Buddy Holly återuppstått i Nottinghams rännsten. En finare komplimang är svårt att föreställa sig.”- Sonic (7/10)

“Full of wit, wisdom an genuine soul, the council-estate kid’s masterfly debut proves he’s- whisper it- the real deal”-NME

“Unless you’ve been locked in Narnian wardrobe, you’ll have caught the buzz about Jake Bugg” -Shortlist

“Smart debut from Nottingham newcomer” - Uncut (8/10)

Den 14:e mars äntrar Jake Bugg scenen på Debaser Slussen i Stockholm. Biljetterna släpps den 26 oktober.

Se videon till "Lightning Bolt" här: