Vino Grosso AB

1 oktober kompletterar Systembolaget sitt Champagnesortiment

Pressmeddelande   •   Sep 10, 2010 07:56 CEST

Den 1 oktober lanseras Champagne Paul Goerg Brut Rosé Premier Cru i Systembolagets ordinarie sortiment. Pris 279kr.

Det här är en Premier Cru Champagne som beskrivits ha en mycket tilltalande, hallonmättad doft med mogna drag och mineraltoner. En frisk, fyllig smak med matvänlig roséstuns och bra syror.

Huvuddruvan Chardonnay blandas med Pinot Noir som tillsammans bildar den rosa cuvéen. Fördelningen är 85% Chardonnay och 15% Pinot Noir. Druvorna kommer från regionen Côte des Blancs i Champagne, ett område som just är känt för att äga de allra bästa Chardonnayrankorna.

När vinet är buteljerat lagras det minst tre år innan det är dags för degorgering. Därefter sker ytterligare en halvårslång lagring innan Paul Goerg Rosé är färdigt för konsumtion.

Champagneproducenten Paul Goerg har i det senaste fått mycket internationell uppmärksamhet och mottagit en rad utmärkelser för deras högkvalitativa och moderna Champagner. De senare årens framgångar har åstadkommits av den i Champagne välkända oenologen Jean-Philippe Moulin, som tidigare var på Ruinarts.

1 december lanserar Systembolaget även Champagne Paul Goerg Blanc de Blancs Millésime 2002. Artikelnummer: 94876

Champagne Paul Goerg Brut Rosé har Artikelnummer: 7869

För mer information eller frågor vänligen kontakta Hanna Tillander marknad- och kommunikationsansvarig på Vino Grosso.

Besök gärna producentens hemsida på www.champagne-goerg.com/